امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استصحاب احکام صدر اسلام برای نسل های بعدی
#1
استاد قائینی فرمودند: همان شبهه ای که در اجرای استصحاب احکام شرایع سابقه وجود دارد در استصحاب احکام صدر  اسلام برای خودمان نیز وجود دارد. لذا این بحث دارای ثمره است.
استاد شهیدی پور در درس خارج فقه 25 مهر  96  در استصحاب وجوب نماز جمعه، شبهه ای از مرحوم خویی نقل کردند که مصداق کلام استاد قائینی است. البته استاد شهیدی پور به این شبهه پاسخ داند:
 اشکال آقای خوئی این است که حکم وجوب نماز جمعه انحلالی است. موجودین زمان ائمه واجب تعیینی بود نماز جمعه بخوانند این متیقن سابق است، مشکوک لاحق که وجوب تعیینی نماز جمعه است بر معدومین در زمان حضور که ما هستیم. ابقاء حکم به قیاس شبیه است تا به استصحاب. حتی همان هایی که در زمان معصومین حاضر بودند بعد زمان غیبت امام را هم درک کردند باز هر نماز جمعه در هر هفته‌ای واجب مستقل است. نماز جمعه هفته قبل که امام معصوم حاضر بود واجب تعیینی بود چه ربطی دارد به نماز جمعه این هفته که امام غیبت کرده است و وقایع متعدد است.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش ، فطرس
#2
البته استاد شهیدی پور به این شبهه این گونه پاسخ دادند که:
این اشکال را ما سعی کردیم در اصول بطور کلی جواب بدهیم که: جعل، عرفاً واحد است، قضیه، حقیقیه است؛ تجب الجمعة علی کل مکلف. مجعول انحلال دارد اما جعل عرفا واحد است، ‌قانون، ‌واحد است.
شبیه استصحاب حرمت وطی حائض که آقای خوئی آنجا هم اشکال کرد، گفت وطی حائض در حال نزول دم متیقن الحرمة است، ‌وطی حائض بعد از انقطاع دم و قبل از غسل فرد دیگری است و حرمت دیگری دارد، ‌استصحاب بقاء کلی حرمت این استصحاب قسم ثالث است؛ جاری نیست. ما جواب دادیم گفتیم عرفا جعل، واحد است، قانون، واحد است. عرف می‌گوید وطی این زن در حال حیض حرام بود شک داریم در بقاء‌ این حرمت بعد از انقطاع دم.
بله، ‌نسبت به وجوب حضور این اشکال آقای خوئی را قبول داریم: برای این‌که شاید متعلق وجوب حضور، وجوب الحضور فی صلاة جمعة عقدها الامام علیه السلام أو نائبه الخاص. که استصحاب بقاء این وجوب حضور، از متعلقش به متعلق دیگر سرایت نمی کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محمد صادق رضوی ، مسعود عطار منش ، فطرس
#3
ایا مراد استاد از اشکال اخیر همان احتمال تعدد موضوع است که مانع استصحاب است ؟
پاسخ
#4
(19-اسفند-1396, 11:43)مسعود عطار منش نوشته: ایا مراد استاد از اشکال اخیر همان احتمال تعدد موضوع است که مانع استصحاب است ؟

ظاهرا مراد همان تعدد موضوع است
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تعلق احکام به طبایع یا افراد رضا یعقوبی 7 1,162 31-فروردين-1397, 16:55
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  تأثیر استصحاب حکم توسط فقیه در جریان قاعده اشتراک رضا یعقوبی 2 494 21-اسفند-1396, 08:24
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نکته علمی  نقش زمان در کلی و فرد شدن استصحاب فطرس 0 380 16-بهمن-1396, 12:43
آخرین ارسال: فطرس
  اشکال استاد به مرحوم آخوند در استصحاب مجهولی التاریخ حسین بن علی 1 614 26-دي-1396, 18:06
آخرین ارسال: rayhan
  نکته علمی  ۱۰ ثمره برای استصحاب کلی قسم ثانی وثالث تلمیذ البشر 0 1,127 25-بهمن-1395, 00:23
آخرین ارسال: تلمیذ البشر
  «تقریر»  تفاوت قاعده یقین و استصحاب فطرس 0 2,741 21-فروردين-1395, 06:26
آخرین ارسال: فطرس
  «تقریر»  جریان استصحاب در احکام عقلی از دیدگاه شیخ و آخوند فطرس 0 1,960 12-اسفند-1394, 01:44
آخرین ارسال: فطرس
  «تقریر»  امکان جریان استصحاب در شبهات حکمیه فطرس 0 1,624 10-اسفند-1394, 01:22
آخرین ارسال: فطرس
  «تقریر»  اصول عملیه/استصحاب احمدرضا 2 3,106 29-بهمن-1394, 10:27
آخرین ارسال: احمدرضا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان