26-آذر-1401, 10:14
درس خارج فقه استاد قائینی حفظه الله تاریخ 22/09/1401
ادعای زوجیت زن شوهردار
اگر شخصی زوجیت زنی که همسر دارد را مدعی شده و به نزد حاکم برود، حاکم چگونه حکم خواهد کرد؟
در این مساله حضرت استاد قائینی حفظه الله به تفصیلی ملتزم اند که در کلمات دیگران موجود نیست. آن تفصیل بدین شرح است:
اگر شوهر _یعنی مردی که مدّعی علیه است_ جزم به خلیّه بودن زن هنگام ازدواج داشته باشد، در این صورت مدعی زوجیت می تواند او را قسم بدهد. در صورتی که شوهر قسم بخورد دعوای مدعی نسبت به او فیصله می یابد، اما در همین صورت مدعی زوجیت می تواند زن را نیز قسم بدهد، اما اگر زن نکول کند زوجیت از بین نمی رود؛ چرا که زوجیت با قسم شوهر ثابت شده است. فایده قسم دادن زن این است که اگر از قسم خوردن نکول کند، در صورتی که علقۀ زوجیت به مرگ یا کفر شوهر و یا طلاق و مانند آن از بین رود، حکم به زوجیت بین زن و مدعی زوجیت می شود.
اگر شوهر به خلیّه بودن زن جازم نیست _مثلا به جهت اخبار زن به خلیّه بودنش با او ازدواج کرده_ به جهت دلیل خاصی که در بین موجود است، مدعی زوجیت نمی تواند شوهر و زن را قسم دهد، و ادعای او تنها در صورتی مسموع است که بینه اقامه کند، همانند دعوای بر میت که به جهت دلیل خاص تنها با بینه و یمین مسموع است.
ادعای زوجیت زن شوهردار
اگر شخصی زوجیت زنی که همسر دارد را مدعی شده و به نزد حاکم برود، حاکم چگونه حکم خواهد کرد؟
در این مساله حضرت استاد قائینی حفظه الله به تفصیلی ملتزم اند که در کلمات دیگران موجود نیست. آن تفصیل بدین شرح است:
اگر شوهر _یعنی مردی که مدّعی علیه است_ جزم به خلیّه بودن زن هنگام ازدواج داشته باشد، در این صورت مدعی زوجیت می تواند او را قسم بدهد. در صورتی که شوهر قسم بخورد دعوای مدعی نسبت به او فیصله می یابد، اما در همین صورت مدعی زوجیت می تواند زن را نیز قسم بدهد، اما اگر زن نکول کند زوجیت از بین نمی رود؛ چرا که زوجیت با قسم شوهر ثابت شده است. فایده قسم دادن زن این است که اگر از قسم خوردن نکول کند، در صورتی که علقۀ زوجیت به مرگ یا کفر شوهر و یا طلاق و مانند آن از بین رود، حکم به زوجیت بین زن و مدعی زوجیت می شود.
اگر شوهر به خلیّه بودن زن جازم نیست _مثلا به جهت اخبار زن به خلیّه بودنش با او ازدواج کرده_ به جهت دلیل خاصی که در بین موجود است، مدعی زوجیت نمی تواند شوهر و زن را قسم دهد، و ادعای او تنها در صورتی مسموع است که بینه اقامه کند، همانند دعوای بر میت که به جهت دلیل خاص تنها با بینه و یمین مسموع است.