امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مفاد و مدرک و تطبیقات قاعده اشتراک
#1
کتاب قواعد فقهیه سید محمد کاظم مصطفوی.مائة قاعدة فقهية، ص: 43
مفاد قاعده اشتراک:اشتراک مسلمین در احکام و عدم اختصاص حکم به جماعتی دون جماعت دیگر
مدرک: الف.حکمی علی الواحد حکمی علی الجماعۀ  ب. حلال محمد صلی الله علیه و آله وسلم حلال الی یوم القیامه   ج....
تطبیقات: الف. وجوب قضاء نمازی که عمدا یا جهلا نمازش فوت شده است.
ب. هل يجب على الولي (الولد الأكبر) قضاء صوم المرأة متناسقا لقضاء صوم الرجل أم لا؟ قال المحقق صاحب الجواهر رحمه اللّٰه الأقوى هو ثبوت القضاء:وفاقا لظاهر المعظم، بل نسب إلى الأصحاب؛ لقاعدة الاشتراك

پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش ، فطرس
#2
بحث مفیدی است وبسط آن لازم است
ولی تطبیق مذکور به نظر نا مربوط باشد
لطفا توضیح دهید
ممنون
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری
#3
(20-اسفند-1396, 16:10)رضا یعقوبی نوشته:
کتاب قواعد فقهیه سید محمد کاظم مصطفوی.مائة قاعدة فقهية، ص: 43
مفاد قاعده اشتراک:اشتراک مسلمین در احکام و عدم اختصاص حکم به جماعتی دون جماعت دیگر
مدرک: الف.حکمی علی الواحد حکمی علی الجماعۀ  ب. حلال محمد صلی الله علیه و آله وسلم حلال الی یوم القیامه   ج....
تطبیقات: الف. وجوب قضاء نمازی که عمدا یا جهلا نمازش فوت شده است.
ب. هل يجب على الولي (الولد الأكبر) قضاء صوم المرأة متناسقا لقضاء صوم الرجل أم لا؟ قال المحقق صاحب الجواهر رحمه اللّٰه الأقوى هو ثبوت القضاء:وفاقا لظاهر المعظم، بل نسب إلى الأصحاب؛ لقاعدة الاشتراك


لطفابرای استفادۀ بیشتر دوستان هم الفاظ نا مانوس در روایات را معنا کنید و هم قدری توضیح دهید .
پاسخ
#4
استاد قائنی :
قاعده ی اشتراک سه مدرک می تواند داشته باشد
1.      اجماع :
اجماع دلیل لبی است و قدر متیقن از آن این است که احکامی که به اماره (خبر) ثابت شده است یعنی احکام واقعی می شود .
2.      استناد به فهم عرف بر اساس الغای خصوصیت از خود نصوص است
روایت به مشافهین می گوید نماز بخوانید و این خطاب شامل غایبین نمی شود چرا که خطاب به مشافه اختصاص دارد و شامل غایب نمی شود فضلا از معدومین. اما با الغای خصوصیت که عرف می فهمد مخاطب خصوصیتی ندارد. مبنای قاعده ی اشتراک عمدتا همین است
3.      حلال محمد صلی الله علیه و آله حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه
هر چند که حکم زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حلال بوده هر چند اطلاق نداشته ولی به وسیله ی این بیان می توان ثابت کرد که برای غیر معاصرین ثابت می شود .
مرحوم صاحب وسائل در کتاب الفصول المهمه بابی را برای قاعده ی اشتراک با این عنوان می آورد انّ الأحكام الشرعيّة عامّة شاملة لجميع المكلّفين من الاوّلين و الآخرين، إلّا ما خرج بدليل‏
 
 
 
 

پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دو اشکال بدیع بر مبنای محقق نائینی در مفاد امر حسین بن علی 0 886 2-مهر-1399, 07:31
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نکته علمی:  تحقق اشتراک لفظی در همه لغات، امری ضروری است مومن 0 840 29-فروردين-1399, 21:24
آخرین ارسال: مومن
  حکومت قاعده احسان بر ادله ضمان مهدی خسروبیگی 0 1,705 11-بهمن-1397, 10:14
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تأثیر استصحاب حکم توسط فقیه در جریان قاعده اشتراک رضا یعقوبی 2 3,378 21-اسفند-1396, 08:24
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  «تقریر»  مدرک قاعده یقین (یکی از مدارکی که تا کنون به آن پرداخته نشده است ) فطرس 2 5,128 27-دي-1396, 11:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «تقریر»  تفاوت قاعده یقین و استصحاب فطرس 0 11,024 21-فروردين-1395, 06:26
آخرین ارسال: فطرس
  «تقریر»  قاعده لا ضرر/تنبیهات احمدرضا 4 7,886 27-بهمن-1394, 10:50
آخرین ارسال: احمدرضا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان