امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی ضابطۀ[جمع عرفی
#1
مبنای شهید صدر در جمع عرفی: مفسّریت اظهر
شهید صدر جمع عرفی را به ملاک مفسّریت دانسته و قوام تفسیر را به اراده متکلّم می داند[1]  به این معنا که متکلم با بیان قرینه منفصل، مراد نهایی از ذو القرینه را بیان می کند. در مراد ایشان از مراد نهایی، اجمالی وجود دارد که آیا تفسیر را ناظر به مرحله مراد جدی دانسته یا ناظر به مرحله مراد استعمالی می دانند؟ خلاصه کلام شهید صدر این است که در جمع عرفی، متکلم قرینه ای را بر کلام دیگر خویش قرار داده و این فهم، ناشی از روش عرف است که متکلم از همین روش عرف، تبعیت کرده است. به عنوان نمونه ایشان در اظهر و ظاهر بیان می کند: عرف اظهر را قرینه بر تصرف در ظاهر قرار می دهد و همین دالّ بر قرینه قرار دادن اظهر بر ظاهر در دیدگاه متکلّم است.
مختار در حقیقت جمع عرفی: کشف از قرینه متصّل
در بحث جمع عرفی بیان کردیم که حقیقت جمع عرفی اینگونه نیست که شهید صدر می گوید. بلکه در جمع عرفی، عرف کلام دیگر متکلّم را قرینه برای فهم کلام اول او قرار می دهد بدون آنکه خود متکلّم اراده ای در قرینه قرار دادن کلام دوم داشته باشد.


[1] بحوث فی علم الأصول، السید محمد باقر الصدر، ج7، ص177.
پاسخ
#2
(15-فروردين-1397, 07:02)مسعود عطار منش نوشته: مختار در حقیقت جمع عرفی: کشف از قرینه متصّل
در بحث جمع عرفی بیان کردیم که حقیقت جمع عرفی اینگونه نیست که شهید صدر می گوید. بلکه در جمع عرفی، عرف کلام دیگر متکلّم را قرینه برای فهم کلام اول او قرار می دهد بدون آنکه خود متکلّم اراده ای در قرینه قرار دادن کلام دوم داشته باشد.

در عنوان آورده‌اید «کشف از قرینه متصل» اما توضیح خاصی نسبت به این مسئله بیان نشده. ممنون می‌شوم توضیح بفرمایید که مراد ایشان چیست.

==================

آیا این که رویه‌ی عرف را یکی از این راه‌ها بشماریم درست است؟ شاید در عرف، روش‌های مختلف و راه‌های متفاوتی در تفهیم به واسطه‌ی کلام منفصل وجود داشته باشد. چه بسا شایسته نباشد به طور یک کاسه حقیقت جمع عرفی را یکی از این موارد بشماریم.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#3
(15-فروردين-1397, 15:14)سید محسن حائری نوشته: در عنوان آورده‌اید «کشف از قرینه متصل» اما توضیح خاصی نسبت به این مسئله بیان نشده. ممنون می‌شوم توضیح بفرمایید که مراد ایشان چیست
استاد در ادامه بحث نکاتی را ذکر می کنند که مرتبط با این عنوان است که تسامح بنده باعث شد این عنوان را بدون آن نکات آوردم .
متن کامل را در جلسه 36  مورخ29 /9 /1396 از تقریرات درس خارج اصول استاد دنبال کنید .
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  برائت در شبهات غیر محصوره و ضابطۀ آن مسعود عطار منش 7 481 2-ارديبهشت-1397, 18:00
آخرین ارسال: سید محسن حائری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان