31-فروردين-1397, 21:17
یکی از ادله ای براى حجّيّت شهرت فتوائى مطرح است این است که : خبر واحد فى الجملة حجّت است. و ملاك حجّيّت آن اين است كه براى مخبر له ظن آور است و تا حدّى وثوق و اطمينان از خبر واحد حاصل مىشود.
ملاك در شهرت فتوائى بنحو اولويّت وجود دارد.
آخوند : شما از كجا ملاك حجّيّت خبر واحد را به دست آورديد كه: ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن براى مخبر له است؟
بله غايت مطلب چنين است كه انسان ظن دارد كه ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن براى مخبر له است و این دلیل نمیشود
به علاوه ممكن است كسى ادّعا كند كه ما اصلا مظنّه هم پيدا نمىكنيم كه ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن باشد زيرا:
چون اگر مناط باشد باید در مرحله اثبات این تطابق وجود داشته باشد در حالی که طردا و عکسامی بینیم که ظن آوری ملاک حجیت نیست مثلا مىدانيم كه: چه از خبر واحد مظنّه پيدا بشود يا نشود خبر واحد حجّيّت دارد.
پس چگونه مىتوان ادّعا كرد كه ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن براى مخبر له است و همچنین چه بسا اماره ای که ظن آوری داشته باشد وبرای ما حجت نباشد
استاد اعلایی در این رابطه فرمودند : میتوانیم بگوییم که حکمت حجیت خبر واحد ظن آور بودن است و در بیان معنای حکمت در نظر استاد میتوان گفت که رابطه حکم با حکمت اعم از علت است و حکم اوسع از حکمت جعل میشود اگر چه علت حقیقی حکم همان حکمت است اما برای جلوگیری از حرج و مرج و تحفظ بر احکام واقعیه اوسع از آن جعل میشود پس این که برای عدم مناط بودن ظن آوری بودن مثال خبر واحد را میزنید که ولو ظن آوری نداشته باشد این مثال غلط است چون چهه بسا علت و مناط حقیقی برای حجیت خبر واحد ظن آوری باشد اما اگر حکمت بود حکم هم باید بیاید و اما اگر حکمت نبود تلازم با عدم الحکم نیست
ملاك در شهرت فتوائى بنحو اولويّت وجود دارد.
آخوند : شما از كجا ملاك حجّيّت خبر واحد را به دست آورديد كه: ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن براى مخبر له است؟
بله غايت مطلب چنين است كه انسان ظن دارد كه ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن براى مخبر له است و این دلیل نمیشود
به علاوه ممكن است كسى ادّعا كند كه ما اصلا مظنّه هم پيدا نمىكنيم كه ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن باشد زيرا:
چون اگر مناط باشد باید در مرحله اثبات این تطابق وجود داشته باشد در حالی که طردا و عکسامی بینیم که ظن آوری ملاک حجیت نیست مثلا مىدانيم كه: چه از خبر واحد مظنّه پيدا بشود يا نشود خبر واحد حجّيّت دارد.
پس چگونه مىتوان ادّعا كرد كه ملاك حجّيّت خبر واحد حصول ظن براى مخبر له است و همچنین چه بسا اماره ای که ظن آوری داشته باشد وبرای ما حجت نباشد
استاد اعلایی در این رابطه فرمودند : میتوانیم بگوییم که حکمت حجیت خبر واحد ظن آور بودن است و در بیان معنای حکمت در نظر استاد میتوان گفت که رابطه حکم با حکمت اعم از علت است و حکم اوسع از حکمت جعل میشود اگر چه علت حقیقی حکم همان حکمت است اما برای جلوگیری از حرج و مرج و تحفظ بر احکام واقعیه اوسع از آن جعل میشود پس این که برای عدم مناط بودن ظن آوری بودن مثال خبر واحد را میزنید که ولو ظن آوری نداشته باشد این مثال غلط است چون چهه بسا علت و مناط حقیقی برای حجیت خبر واحد ظن آوری باشد اما اگر حکمت بود حکم هم باید بیاید و اما اگر حکمت نبود تلازم با عدم الحکم نیست