امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جواز سقط جنین
#1
استاد از بعضی از فقهاء نقل فرمودند و آنرا تایید هم کردندکه اگر نگهداری جنین به هر جهت منجر به حرج برای مادر در آینده میشود میتوان قبل از ولوج روح آنرا سقط کرد و این را از قاعده رفع حرج استفاده کرده اند
ولی به ذهن میرسد اگر لا حرج شامل این مورد شود، بسیاری از محرمات مثل نظر به اجنبیه و ... حتی سقط پس از ولوج روح هم شامل آن شود در حالی که به ضرورت فقهی ناسازگار است.
و به طور کلی چه دلیلی بر رفع تکالیف به جهت حرج در غیر موارد منصوصه وجود دارد که بتوان از آن تا این حد استفاده نمود؟؟؟؟
پاسخ
#2
یکی از نکاتی که در تطبیق لا حرج باید در نظر گرفت اینست که اگر مقداری از حرج اقتضای طبیعی موضوع است مثل جهاد لا حرج تطبیق نمیشود و همیمطور لاضرر و... .بعید نیست نگاه به نا محرم نیز به آن مقدار حرجی که اقنضای طبیعی نظر به نا محرم است نیز از همین قبیل است ولی اگر یک حرج مضاعف داشته باشد، آن هم جایز میشود
پاسخ
#3
به نظر می رسد اطلاق دلیل لا حرج فقط در مواردی سر میگیرد که مفسده ترک قوی نباشد. و عرف متشرعه ترک آن را به خاطر حرج موجه بدانند علاوه بر آنکه اطلاق دلیل لاحرج در مواردیکه حقوق دیگران نیز مطرح است مثل بحث ما معلوم نیست
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#4
(10-بهمن-1396, 20:13)مسعود عطار منش نوشته: یکی از نکاتی که در تطبیق لا حرج باید در نظر گرفت اینست که اگر مقداری از حرج اقتضای طبیعی موضوع است مثل جهاد لا حرج تطبیق نمیشود و همیمطور لاضرر و...  .بعید نیست نگاه به نا محرم نیز به آن مقدار حرجی که اقنضای طبیعی نظر به نا محرم است نیز از همین قبیل است ولی اگر یک حرج مضاعف داشته باشد، آن هم جایز میشود
به نظر می رسد حرجی که در جهاد است و مانع تمسک به لاحرج می شود متفاوت از حرج در ترک غالب معاصی است نوع معاصی چون ترکش خلاف هوای نفس است برای انسان سخت است اما این سختی با سختی در بعض موارد مانند جهاد که ذات عمل همراه با سختی متفاوت است
پاسخ
#5
لطفا بیشتر توضیح دهید چون سختی جهاد هم بخاطر اینست که نفس نسبت به خودش و درد و رنج های متوجه به خودش حساسیت دارد و همین حب نفس منشا حرج میشود پس فرقش با سایر هواهای نفسانی چیست؟
پاسخ
#6
ضمن استفاده از بیانات دوستان
دلیل جهاد و زکات و .. اخص از دلیل حرج است ولدا ادله حرج مخصص آن نمیشوند
در مورد فرمایش آقای هادی هم باید گفت ینابر این لا حرج در مورد غیبت که فرمایش استاد است جاری نمیشود
پاسخ
#7
(12-بهمن-1396, 15:13)مومن نوشته: ضمن استفاده از بیانات دوستان
دلیل جهاد و زکات و .. اخص از دلیل حرج است ولدا ادله حرج مخصص آن نمیشوند
در مورد فرمایش آقای هادی هم باید گفت ینابر این لا حرج در مورد غیبت که فرمایش استاد است جاری نمیشود

اولا به نظر می رسد تقدیم لا حرج بر ادله احکام ، بخاطر حکومت و نظارتی است که به احکام دارد و دلیل احکام ولو اخص از لا حرج باشد ولی جون محکوم است لاحرج بر آن مقدم است .
پاسخ
#8
(7-بهمن-1396, 21:03)حسین بن علی نوشته: استاد از بعضی از فقهاء نقل فرمودند و آنرا تایید هم کردندکه اگر نگهداری جنین به هر جهت منجر به حرج برای مادر در آینده میشود میتوان قبل از ولوج روح آنرا سقط کرد و این را از قاعده رفع حرج استفاده کرده اند
ولی به ذهن میرسد اگر لا حرج شامل این مورد شود، بسیاری از محرمات مثل نظر به اجنبیه و ... حتی سقط پس از ولوج روح هم شامل آن شود در حالی که به ضرورت فقهی ناسازگار است.
و به طور کلی چه دلیلی بر رفع تکالیف به جهت حرج در غیر موارد منصوصه وجود دارد که بتوان از آن تا این حد استفاده نمود؟؟؟؟

در مورد سقط پس از ولوج روح می‌توان گفت که ما ادله‌ی خاصی در مورد حفظ نفس داریم و می‌دانیم که هیچ چیز (حتی حرج و امثال حرج) نمی‌تواند مجوز عدم احتیاط در حفظ نفس دیگران شود. لذا اگر حفظ نفسی بسیار حرجی هم باشد، کماکان واجب است. حال، ادله‌ی وجوب حفظ نفس شامل حفظ نفس جنین بعد از ولوج روح نیز می‌گردد. لذا طبیعی است که ایشان نظرشان را به حالت قبل از ولوج اختصاص دهند.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محمد صادق رضوی
#9
دلیل عدم جواز سقط جنین قبل از ولوج روح چیست که با دلیل لا حرج نسبت به مادر در صدد رفع آن هستیم؟
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#10
استادمحفوظی:
بعضی فقها برای جواز به عدم دلیل بر حرمت قبل از ولوج روح استناد کردند چون ظاهرا تنها دلیل حرمت قبل الولوج ملازمه دیه با حرمته که اگر ملازمه نفی بشود - که شواهدی هم دارد- دلیلی بر حرمت نیست مگر مفسده ثانویه ای داشته باشد و دیگر به لا حرج هم نیاز نیست
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جواز غرر در مهر عقد دائم علی کریمیان 3 378 12-دي-1401, 13:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی جواز مخالفت با حکم حاکم بنا بر نظریه ولایت مطلقه فقیه میرزا مرتضی 4 592 2-آذر-1401, 21:02
آخرین ارسال: علاوی
  عدم جواز عدول از جماعت به فرادی بدون عذر عرفان عزیزی 0 673 23-دي-1399, 13:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری هادی اسکندری 0 1,248 9-فروردين-1399, 19:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 950 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز معامله ربوی پول در معاملات نقدی و عدم جواز در معاملات نسیه‌ای هادی اسکندری 2 1,353 28-بهمن-1398, 08:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز اکل از بیوت آباء در فرض ظن به عدم رضایت هادی اسکندری 0 920 11-بهمن-1398, 21:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز مصرف امانت در فرض توان بر وفاء هادی اسکندری 0 1,006 9-بهمن-1398, 17:01
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز صدقه دادن غذای خانه زوج و صدیق هادی اسکندری 0 1,032 9-بهمن-1398, 16:58
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  ولایت وضعیه و جواز تعیین دیه توسط ولی فقیه هادی اسکندری 0 851 7-بهمن-1398, 12:40
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان