26-فروردين-1397, 15:50
استاد مددی در جلسه روز 15/1/97 خارج اصول در مقام بررسی حجیت مطلق ظن به #دلیل انسداد پرداختند و مقدمه اول و دوم آن را نپذیرفتند.
اشکال ما به رد مقدمه اول است.
توضیح این که مقدمه اول عبارت بود از این که ما علم اجمالی به وجود تکالیف فعلیه ای در دایره شبهات داریم.
استاد در مقام رد این گزاره فرمودند که این علم اجمالی #انحلال پیدا می کند؛ چرا که در یکی از اطراف شبهات یعنی در محدوده اخبار ثقه، به مقدار آن تکالیفی که ما علم اجمالی به وجود آن در مجموع شبهات داشتیم، تکالیف معلوم بالاجمال داریم. لذا علم اجمالی منحل می شود.
اشکال ما این است که شرط این انحلال آن است که علم اجمالی در غیر آن طرف یقینا باقی نماند. در حالی که چطور این یقین حاصل می شود؟! در حالی که یقینا باقی می ماند چرا که موارد شبهه منحصر در احکام نیست بلکه شامل شبهات موضوعیه هم می شود. قطعا در میان این همه شبهات موضوعیه ای که مکلف با آن ها رو برو است تکالیفی وجود دارد به نحو علم اجمالی.
لذا انحلال مخدوش است.
اشکال ما به رد مقدمه اول است.
توضیح این که مقدمه اول عبارت بود از این که ما علم اجمالی به وجود تکالیف فعلیه ای در دایره شبهات داریم.
استاد در مقام رد این گزاره فرمودند که این علم اجمالی #انحلال پیدا می کند؛ چرا که در یکی از اطراف شبهات یعنی در محدوده اخبار ثقه، به مقدار آن تکالیفی که ما علم اجمالی به وجود آن در مجموع شبهات داشتیم، تکالیف معلوم بالاجمال داریم. لذا علم اجمالی منحل می شود.
اشکال ما این است که شرط این انحلال آن است که علم اجمالی در غیر آن طرف یقینا باقی نماند. در حالی که چطور این یقین حاصل می شود؟! در حالی که یقینا باقی می ماند چرا که موارد شبهه منحصر در احکام نیست بلکه شامل شبهات موضوعیه هم می شود. قطعا در میان این همه شبهات موضوعیه ای که مکلف با آن ها رو برو است تکالیفی وجود دارد به نحو علم اجمالی.
لذا انحلال مخدوش است.