امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال انحلال علم اجمالی در دلیل انسداد
#1
استاد مددی در جلسه روز 15/1/97  خارج اصول در مقام بررسی حجیت مطلق ظن به #دلیل انسداد پرداختند و مقدمه اول و دوم آن را  نپذیرفتند. 
اشکال ما به رد مقدمه اول است.
توضیح این که مقدمه اول عبارت بود از این که ما علم اجمالی به وجود تکالیف فعلیه ای در دایره شبهات داریم.
استاد در مقام رد این گزاره فرمودند که این علم اجمالی #انحلال پیدا می کند؛ چرا که در یکی از اطراف شبهات یعنی در محدوده اخبار ثقه، به مقدار آن تکالیفی که ما علم اجمالی به وجود آن در مجموع شبهات داشتیم، تکالیف معلوم بالاجمال داریم. لذا علم اجمالی منحل می شود.
اشکال ما این است که شرط این انحلال آن است که علم اجمالی در غیر آن طرف یقینا باقی نماند.  در حالی که چطور این یقین حاصل می شود؟! در حالی که یقینا باقی می ماند چرا که موارد شبهه منحصر در احکام نیست بلکه شامل شبهات موضوعیه هم می شود. قطعا در میان این همه شبهات موضوعیه ای که مکلف با آن ها رو برو است تکالیفی وجود دارد به نحو علم اجمالی.
لذا انحلال مخدوش است. Idea
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
(26-فروردين-1397, 15:50)89194 نوشته: اشکال ما این است که شرط این انحلال آن است که علم اجمالی در غیر آن طرف یقینا باقی نماند.  در حالی که چطور این یقین حاصل می شود؟! در حالی که یقینا باقی می ماند چرا که موارد شبهه منحصر در احکام نیست بلکه شامل شبهات موضوعیه هم می شود. قطعا در میان این همه شبهات موضوعیه ای که مکلف با آن ها رو برو است تکالیفی وجود دارد به نحو علم اجمالی.
لذا انحلال مخدوش است. Idea
تا آنجا که بنده می دانم اصولیین بحث انسداد را در رابطه با احکام مطرح می کنند نه موضوعات و کلام استاد هم علی القاعده باید ناظر به همان مباحثی باشد که در کتب اصولی ذکر شده و ربطی به موضوعات ندارد .
پاسخ
#3
(26-فروردين-1397, 15:50)89194 نوشته: استاد مددی در جلسه روز 15/1/97  خارج اصول در مقام بررسی حجیت مطلق ظن به #دلیل انسداد پرداختند و مقدمه اول و دوم آن را  نپذیرفتند. 
اشکال ما به رد مقدمه اول است.
توضیح این که مقدمه اول عبارت بود از این که ما علم اجمالی به وجود تکالیف فعلیه ای در دایره شبهات داریم.
استاد در مقام رد این گزاره فرمودند که این علم اجمالی #انحلال پیدا می کند؛ چرا که در یکی از اطراف شبهات یعنی در محدوده اخبار ثقه، به مقدار آن تکالیفی که ما علم اجمالی به وجود آن در مجموع شبهات داشتیم، تکالیف معلوم بالاجمال داریم. لذا علم اجمالی منحل می شود.
این انحلال محل تأمل است چرا که به نظر می رسد علم اجمالی ما دامنگیر اخبار غیر ثقه و حتی شهرت های فتوایی هم می شود یعنی در ان ها هم علم اجمالی داریم ؛ و اما توضیح ذلک :
1-مراد از علم اجمالی اعم از علم و اطمینان است .
2-به لحاظ حساب احتمالات اطمینان حاصل می شود که در دایره اخبار غیر ثقه و بلکه شهرتهای فتوائی هم الزاماتی وجود دارد و اما توضیح ذلک :
فرض کنید شهرتی بر حرمت شیء الف منعقد شد که بنده نمی گویم ظن ولی لا اقل 50 در صد احتمال مطابقتش با واقع را میدهیم  ؛ سپس شهرتی بر شیء ب منعقد شد که آن هم 50 در صد احتمال مطابقت با واقع دارد ؛ به حساب احتمالات این که یکی از این دو (احدهما لا بعینه) مطابق با واقع باشد 75 در صد است و اگر سه شهرت منعقد شود احتمال مطابقت یکی از این سه با واقع حدودا 88 در صد است و اگر چهار شهرت منعقد شود حدودا 94 در صد و اگر پنج شهرت منعقد شود حدودا 97 در صدحال اگر ده شهرت فتوایی منعقد شد احتمال مطابقت با واقع یکی از ده تا بسیار بالا می رود و احتمال مخالفت تمام  اینها با واقع بسیار نا چیز می شود .
و همینطور اخبار غیر ثقه .
شبیه این بیان ، در کلمات حضرت آیت الله شبیری زنجانی دام ظله در مباحث انسداد ذکر شده است .
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194 ، سید محسن حائری
#4
این که اصولیین در مورد احکام بحث میکنند دلیل نمیشود که در بحث انحلال ما به وجود شبهات موضوعیه توجه نکنیم.
پاسخ
#5
لطف بفرمایید کلمات حضرت آیت الله رو در این رابطه به اینجا انتقال دهید. شکرا
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#6
(27-فروردين-1397, 10:22)89194 نوشته: این که اصولیین در مورد احکام بحث میکنند دلیل نمیشود که در بحث انحلال ما به وجود شبهات موضوعیه توجه نکنیم.
عرض بنده این نیست که بحث نکیند بلکه عرض بنده این است که بحث استاد ظاهرا ناظر به همان بحث اصولیین است . و اگر بحث میکنید جداگانه در در یک بحث مستقل بحث کنید .
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194
#7
این که فرمودید از طریق حساب احتمالات اطمیتگنان حاصل میشود، منوط به این است که اولا تمام این 10 شهرت دال بر تکلیف باشند نه بر عدم آن و ثانیا مطابق این 10 تا شهرت فتوایی خبر ثقه نداشته باشیم.
باید این دو جهت را با علم یا اطمینان نوعی احراز کنیم. که این احراز مشکل است.
پاسخ
#8
از استاد در مورد علم اجمالی در دایره موضوعات سوال کردم.
ایشان فرمودند که در دایره موضوعات قواعد و اصولی توسط همان اخبار ثقه بیان شده که حجت بر عدم ثبوت تکلیف فعلی در دایره موضوعات میشود.
لذا با عمل به اخبار ثقه عملا علم اجمالی به تکلیف فعلی چه در دایره احکام چه در دایره موضوعات باقی نمیماند.
فتأمل
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان