امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راه چهارم سقوط تکلیف در نظر آخوند و متاخرین
#1
آخوند : مقدمه واجب از جهت اطلاق و تقیید مانند ذی المقدمه است
صاحب فصول : مقدمه مقید به موصله بودن و تحقق خارجی در ایجاد ذی المقدمه است 
اشکال آخوند: اگرمقدمه مقید به تحقق خارجی باشد پس بااتیان مقدمه امر ساقط نمیشود چون نه اطاعت رخ داده و نه عصیان و نه انعدام موضوع پس با اتیان مقدمه هم چنان امر به آن ساقط نشده  در حالی که نمی توان این را پذیرفت پس میگوییم علّت سقوط تكليف، موافقت با آن هست زيرا عبد، آن را اتيان و سلّم را نصب نموده پس نتيجه مى‏گيريم كه: وجوب غيرى، مربوط به نصب سلّم و ذات مقدّمه هست، ترتّب و انجام ذى المقدّمه، مدخليّتى در وجوب غيرى آن نداشته است
صاحب فصول در جواب اشکال: راه‏هاى سقوط تكليف، منحصر به سه طريق مذكور نيست بلكه راه چهارمى هم براى آن مطرح است كه: اگر در موردى، غرض از تكليف، تحقّق پيدا كرد امّا حصول غرض، ارتباطى به فعل مكلّف نداشت، آن تكليف ساقط مى‏شود.
و وقتى مقدّمه و نصب سلّم، تحقّق پيدا كرد- در زمانى كه ذى المقدّمه، حاصل نشده- چون هدف از واجب غيرى، محقّق شده، لذا وجوب غيرى مقدّمه، ساقط مى‏شود.

در جواب آخوند میگوید: طريق چهارم سقوط تكليف مورد قبول ما هست امّا فائده‏اى براى محلّ بحث ما ندارد و بعد وارد تفصیلات در فرق مانحن فیه و طریق چهارم می شود .
استاد حسینی نسب فرمودند : مرحوم امام و تبریزی  اصل راه چهارم سقوط تکلیف را به عنوان راه مستقل قبول ندارند چون در زمانی که اطاعت رخ میدهد به صورت قطعی متوجه این میشویم که غرض استیفا شد و در صورت عصیان هم میفهمیم که غرض محقق نشد اما این که بدون تحقق اطاعت و عصیان بخواهیم بفهمیم که غرض حاصل شده محل تامل است چون اثباتا مساله مشکل است
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی
#2
البته این نکته در مبانی امام ره از نقل استاد زیاد نقل شده که دسترسی به ملاکات در معاملات امری ممکن است چون معاملات غالبا امضایی اند و قبل از امضا یاسیره عقلا بوده یا جزء مرتکزات ان ها بوده و عمل آن ها را شارع امضا کرده و وقتی غرض و ملاکی که عقلا طبق آن مشی میکردند موردامضا واقع شد رسیدن به غرض مولا برای ما مشکل نخواهد بود

البته یمکن ان یقال که امضایی بودن معاملات منافاتی با محظورات اثباتی برای کشف ملاک و غرض ندارد چون آن چه که در امضاییات مهم است اصل امضا است اما آن چه امضا میشود شاید اصل عمل باشد نه ملاک وغرض عقلاییه که برای ما معلوم باشد
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراد مرحوم اخوند از علت تامه بودن علم اجمالی و فعلی نشدن تکلیف به خاطر مشکل در معلوم خیشه 0 93 1-خرداد-1402, 19:19
آخرین ارسال: خیشه
  نکته علمی:  استصحاب تکلیف مقدم است یا احتیاط ؟ میرزا رضا نائینی 2 3,411 6-بهمن-1396, 03:00
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  شبهه جریان استصحاب در موضوعات در کلام مرحوم آخوند محیا 0 2,985 19-ارديبهشت-1395, 21:48
آخرین ارسال: محیا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان