امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مرحوم خویی:صحت حمل و صحت سلب علامت تبادر نیست
#1
مرحوم خویی در بحث علامت حقیقت و مجاز وقتی به علامت دوم میرسند میفرمایند این علامت، اماریت برای حقیقت و مجاز نیست زیرا در حمل ما باید ابتدا موضوع و محمول را تصور کنیم تا بتوانیم حمل را انجام بدهیم و اگر موضوع و محمول را در ذهن احضار کردیم دیگر نیاز به حمل پی بردن به حقیقت و مجاز نیست چون موضوع و محمول تصور شده است.
جناب اقای گنجی در جواب فرمودند که ما گاهی اوقات با حمل میخواهیم حکایت از چیزی بکنیم و ان را حاکی قرار دهیم در اینجا نیاز به تصور موضوع و محمول و مشخص کردن انها داریم و گاهی اوقات ما عملیات حمل را برای اختبار و ازمایش انجام میدهیم و بررسی کنیم که ایا این حمل صحیح است یا نه؟ و در این حمل اختباری نیازی به مشخص کردن موضوع و محمول نیست؟
سوال: ایا فرق قارقی بین این دو حمل وجود دارد یا خیر؟
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، مسعود عطار منش
#2
(3-ارديبهشت-1397, 08:39)90220 نوشته: مرحوم خویی در بحث علامت حقیقت و مجاز وقتی به علامت دوم میرسند میفرمایند این علامت، اماریت برای حقیقت و مجاز نیست زیرا در حمل ما باید ابتدا موضوع و محمول را تصور کنیم تا بتوانیم حمل را انجام بدهیم و اگر موضوع و محمول را در ذهن احضار کردیم دیگر نیاز به حمل پی بردن به حقیقت و مجاز نیست چون موضوع و محمول تصور شده است.
جناب اقای گنجی در جواب فرمودند که ما گاهی اوقات با حمل میخواهیم حکایت از چیزی بکنیم و ان را حاکی قرار دهیم در اینجا نیاز به تصور موضوع و محمول و مشخص کردن انها داریم و گاهی اوقات ما عملیات حمل را برای اختبار و ازمایش انجام میدهیم و بررسی کنیم که ایا این حمل صحیح است یا نه؟ و در این حمل اختباری نیازی به مشخص کردن موضوع و محمول نیست؟
سوال: ایا فرق قارقی بین این دو حمل وجود دارد یا خیر؟

آنچه به ذهن قاصر بنده می رسد اینست که اگر مراد از تصور ، التفات تفصیلی به مفهوم موضوع و محمول است در هیچیک از دو حمل مذکور چنین التفاتی لازم نیست و اگر مراد التفات اجمالی و ارتکازی است در هر دو نوع حمل لازم است بنابراین فرقی بین این دو نوع حمل نه در مرحلۀ التفات تفصیلی و نه در مرحلۀ التفات اجمالی نیست .
مع ذلک می توان اشکال مرحوم خوئی را این گونه پاسخ داد که ما در حمل مورد نظر التفات اجمالی به موضوع و محمول می کنیم و حمل را انجام می دهیم که در اینصورت اگر این حمل صحیح بود و سلبش صحیح نبود بلحاظ همان ارتکازی که داریم دیگر معنای حقیقی برای ما بصورت تفصیلی کشف میشود .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 132 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 107 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 368 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 90 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  ضابطه تعمیم علت از منظر مرحوم نائینی خیشه 2 268 23-آبان-1402, 07:33
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 108 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه
  نقد احکام انشائیه مرحوم اخوند خیشه 0 145 25-ارديبهشت-1402, 18:45
آخرین ارسال: خیشه
  دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات خیشه 0 156 18-ارديبهشت-1402, 19:23
آخرین ارسال: خیشه
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 159 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه
  تحلیل لفظ قضا و ما فات از جانب مرحوم نائینی خیشه 2 781 27-آذر-1399, 00:21
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان