15-آذر-1401, 14:16
آقای خوئی(ره) برای اثبات وجوب تعلیم جاهل به آیه شریفه «نفر» استدلال کردهاند. به نظر ما این استدلال صحیح نیست؛ زیرا اگر جاهل مقصر باشد، از باب امر به معروف و نهی از منکر تعلیم او واجب است. اما اگر قاصر باشد، تکلیف بر او منجز نشده است؛ در نتیجه «حذر» نیز بر او واجب نیست. در حالی که ظاهر آیه شریفه آن است که «انذار» شرط واجبِ «حذر» است نه شرط وجوب آن. زیرا در شرط واجب است که مثلا گفته میشود: «توضأ کی تصلی» اما در شرط وجوب نمیگویند: «تزوج کی تنفق علی زوجتک»؛ زیرا انفاق به طور مطلق مطلوب نیست تا ازدواج نیز از این باب امر داشته باشد؛ بلکه پس از حصول شرط الوجوب مطلوب میگردد. حال که «حذر» بر جاهل قاصر واجب نیست، «انذار» که مقدمه واجبِ آن است نیز واجب نمیباشد.