امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال اشکال به مبنای استاد شهیدی در تزاحم در واجبات ضمنیه
#1
خلاصه مختار استاد در تزاحم در واجبات ضمنیه مثل تزاحم بین طهارت از خبث و حدث در حال کمبود آب
خلاصه مختار ما در تزاحم در واجبات ضمنیه این است که اگر احتمال مزیّت و شرطیت تعیینه در هر کدام از این دو شرط فی حد ذاته داده شود، مثلا بین وضوء و طهارت از خبث که تزاحم رخ داده است، احتمال شرطیت تعیینیه وضوء داده شود و احتمال شرطیت تعییینیه طهارت از خبث هم داده می شود، ولکن با توجه به اینکه هر دو نمی توانند شرط تعیینی برای مکلفی باشند که عاجز از جمع بین این دو است، بین دلیل شرطیت تعیینیه این دو تعارض رخ می دهد(اصل خطاب وضو دلالت بر اصل شرطیت وضو می کند ولو تخییرا و عموم آن دلالت بر تعیینی بودن این شرط می کند و همین طور است در ناحیه طهارت از خبث و با توجه به اینکه در فرض کمبود آب هردو نمی توانند واجب تعیینی باشند بین عموم هر خطاب که اقتضای تعیینیت می کند با اصل خطاب دیگر که دلالت بر اصل شرطیت ولو به نحو تخییری می کند تعارض رخ می دهد و ما علم به کذب احد العمومین پیدا میکنیم) و ما معتقدیم که أصالة العموم در یکی از این دو دلیل لابعینه بلامعارض جاری شده و حکم می کند که علم اجمالی وجود دارد که یکی از دو دلیل خلاف واقع است و علم به خلاف واقع بودن هر دو دلیل وجود ندارد و لذا در هر دو به برائت رجوع نخواهد شد، بلکه باید بناء گذاشته شود که به صورت اجمالی یکی از دو دلیل مطابق واقع است؛ مثل اینکه یک ثقه بیان کند: «یجب إکرام کل عالم» و ثقه دیگر «یجب التصدّق علی کل فقیر» را بیان کند و علم اجمالی ایجاد شود که نسبت به یکی از دو عام، تخصیص وارد شده است و در عین حال احتمال تخصیص هر دو هم وجود داشته باشد. در این صورت أصالة العموم در هر کدام یک از دو عام، با أصالة العموم در عام دیگر تعارض می کند، اما بناء عقلاء بر این است که علم به تخصیص هر دو عموم وجود ندارد، بلکه یکی از دو عموم قطعا تخصیص خورده است و عموم دیگر تخصیص نخورده است که حجت اجمالی خواهد بود که یکی از دو عموم مطابق با واقع است و لذا باید احتیاط شود.

اشکال
گرچه ما علم اجمالی به کذب «یکی از دو عموم» داریم و علم به کذب «عموم دیگر» نداریم اما این «عموم دیگر» خود مبتلا به معارض است. چون مقتضای «عموم دیگر» تعیینیت است در حالی که اصل خطابی که علم به کذب عمومش پیدا کرده ایم اقتضا می کند اصل شرطیتِ شرط دیگر را و ما علم به کذب اصل این خطاب پیدا نکرده ایم و صرفا علم به کذب عمومش پیدا کرده ایم ،فلذا بین «عموم دیگر» و اصل خطابی که علم به کذب عمومش پیدا کرده ایم تعارض رخ می دهد چون شرطیت تعیینی الف با اصل شرطیت ب ولو به نحو تخییری قابل جمع نیست پس دوران بین تعیین و تخییر خواهد بود و با برائت از تعیین ،حکم به تخییر خواهیم کرد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال به مرجحیت «أحدثیت» مستفاد از برخی روایات سید رضا حسنی 0 263 30-فروردين-1398, 18:12
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مهم ترین اشکال بر استدلال به مکاتبه حمیری بر اصل تخییر عندالتعارض سید رضا حسنی 7 900 10-اسفند-1397, 22:24
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
Rainbow اشکال  تصویر تزاحم در واجبات ضمنیه طبق مسلک آخوند در باب تزاحم ابو الخیر 0 703 10-ارديبهشت-1397, 21:55
آخرین ارسال: ابو الخیر
  نقد نظر استاد در تزاحم سید محمد صادق رضوی 5 2,080 19-اسفند-1396, 08:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  اشتباهات خلیفه اول در مسئله فدک در کلام استاد شهیدی دام عزه ابو الخیر 1 1,282 30-دي-1396, 20:31
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکال  دلالت روایت مغیره بر خلاف مبنای مشهور در ید مشترکه ابو الخیر 2 963 25-دي-1396, 01:59
آخرین ارسال: ابو الخیر
  اشکال در حجیت اطمینان فقه جواهری 0 1,430 25-مهر-1396, 15:02
آخرین ارسال: فقه جواهری
  «تقریر»  درس خارج اصول استاد شهیدی سال تحصیلی 96-1395 بحث استصحاب احمدرضا 117 61,153 27-فروردين-1396, 11:58
آخرین ارسال: احمدرضا
  استاد شهیدی:نظر میرزای قمی در مورد مقصودین بالافهام صحیح است العبد 17 29,783 17-فروردين-1393, 21:27
آخرین ارسال: مهدی قنبریان
  تبیین نظریه استاد شهیدی راجع به انحلال در جعل سید حسین منافی 0 2,902 2-اسفند-1392, 12:41
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان