امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«تقریر» معنای موضوع مرکب
#1
مراد از موضوع مرکب این است که شارع، تحقق واقع اجزاء را موضوع حکم شرعی قرار داده است، یعنی تحقق اجزاء در ظرف واحد برای تحقق موضوع مهم است ولی اتصاف آن‌ها به یکدیگر را لحاظ نکرده است، به عنوان مثال در مثال نماز، اگر طهارت در حال نماز، موضوع حکم شارع می‌بود، موضوع مقید بوده و در واقع نماز متصف به حال طهارت موضوع حکم شرعی می‌بود، و لکن فرض این است که صرف تحقق و وجود طهارت و صرف وجود و تحقق نماز در یک زمان، موضوع حکم است. به عبارت دیگر، شارع مقدس ذوات اجزاء و یا واقع اجتماع را موضوع حکم قرار داده است، نه عنوان انتزاعی و یا عنوان اجتماع الاجزاء. آن معیتی هم که در مورد نماز و طهارت مطرح است به این شکل است که شارع وجود هر دو جزء در یک زمان را می‌خواهد.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#2
(15-ارديبهشت-1397, 22:30)محمد 68 نوشته: مراد از موضوع مرکب این است که شارع، تحقق واقع اجزاء را موضوع حکم شرعی قرار داده است، یعنی تحقق اجزاء در ظرف واحد برای تحقق موضوع مهم است ولی اتصاف آن‌ها به یکدیگر را لحاظ نکرده است، به عنوان مثال در مثال نماز، اگر طهارت در حال نماز، موضوع حکم شارع می‌بود، موضوع مقید بوده و در واقع نماز متصف به حال طهارت موضوع حکم شرعی می‌بود، و لکن فرض این است که صرف تحقق و وجود طهارت و صرف وجود و تحقق نماز در یک زمان، موضوع حکم است. به عبارت دیگر، شارع مقدس ذوات اجزاء و یا واقع اجتماع را موضوع حکم قرار داده است، نه عنوان انتزاعی و یا عنوان اجتماع الاجزاء. آن معیتی هم که در مورد نماز و طهارت مطرح است به این شکل است که شارع وجود هر دو جزء در یک زمان را می‌خواهد.
بنده خیال می کنم روح قضیه یکی است و اینها بازی با الفاظ است اگر هر دو را در یک زمان می خواهد پس هر دو متصف می شوند به هم زمانی و لابد این اتصاف ها هم با استصحاب ثابت نمیشود چون اصل مثبت است .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  معنای روایت «انه لم یعص الله و انما عصی سیّده» محمد خداپرست 0 89 10-اسفند-1402, 13:19
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  توجیه نهى از حصه در عبادات مکروهه با تحفظ بر معنای حقیقی(حزازت و منقصت) محمد خداپرست 2 165 15-آبان-1402, 16:37
آخرین ارسال: علی آمنی
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 189 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  کشف ملاک بر اساس مناسبات حکم و موضوع رضا اسکندری 0 225 5-دي-1400, 09:22
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  معنای ماده و صیغه امر، دستور و الزام است حسین بن علی 7 2,190 1-مهر-1399, 21:10
آخرین ارسال: علاوی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 614 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  تحمیل معنای زائد بر اطلاق مهدی خسروبیگی 4 2,150 8-ارديبهشت-1399, 17:14
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  هر چند معنای حرفی خاص باشد، اما قابل تقیید است حسین بن علی 0 1,178 2-آذر-1398, 23:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  وضع خاص و موضوع له خاص در حروف چه معنایی دارد؟؟!! حسین بن علی 0 1,086 2-آذر-1398, 23:04
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نکته علمی:  معنای مدلول التزامی و مطابقی فرد مردد مهدی خسروبیگی 0 2,511 18-اسفند-1397, 19:11
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان