ارسالها: 160
موضوعها: 32
تاریخ عضویت: بهمن 1396
اعتبار:
10
سپاس ها 83
سپاس شده 61 بار در 45 ارسال
روایات صریح تری نیز میشود به این دسته اضافه کرد و آن روایاتی است که اشاره به عدم تحرک در زمان غیبت دارد از جمله:
تفسیر عیاشی: عن جابر الجعفي عن أبي جعفر ع يقول الزم الأرض لا تحركن يدك و لا رجلك أبدا- حتى ترى علامات أذكرها لك
همین روایت در غیبت نعمانی به اسناد مختلف چنین نقل شده است:
أحمد بن محمد بن سعيد عن هؤلاء الرجال الأربعة عن ابن محبوب و أخبرنا محمد بن يعقوب الكليني أبو جعفر قال حدثني علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه قال و حدثني محمد بن عمران قال حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى قال و حدثني علي بن محمد و غيره عن سهل بن زياد جميعا عن الحسن بن محبوب قال و حدثنا عبد الواحد بن عبد الله الموصلي عن أبي علي أحمد بن محمد بن أبي ناشر عن أحمد بن هلال عن الحسن بن محبوب عن عمرو بن أبي المقدام عن جابر بن يزيد الجعفي قال قال أبو جعفر محمد بن علي الباقر ع يا جابر الزم الأرض و لا تحرك يدا و لا رجلا حتى ترى علامات أذكرها لك إن أدركتها
در غیبت طوسی: الفضل عن الحسن بن محبوب عن عمرو بن أبي المقدام عن جابر الجعفي عن أبي جعفر ع قال الزم الأرض و لا تحرك يدا و لا رجلا حتى ترى علامات أذكرها لك و ما أراك تدرك
کافی: عن عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد عن عثمان بن عيسى عن بكر بن محمد عن سدير قال: قال أبو عبد الله علیه السلام يا سدير الزم بيتك و كن حلسا من أحلاسه و اسكن ما سكن الليل و النهار فإذا بلغك أن السفياني قد خرج فارحل إلينا و لو على رجلك.
ارسالها: 89
موضوعها: 31
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
21
سپاس ها 34
سپاس شده 36 بار در 28 ارسال
به نظر استفاده چنین معنایی ناشی از عدم دقت و فهم صحیح است؛ زیرا تکان نخوردن در این روایات قطعا به این معنای ظاهری نیست پس مراد در این تعابیر این است که به دنبال امام های دروغین نروید و تا علائم ظهور را ندیدید به کسی ایمان نیاورید والا اگر این باشد که شما می گویید تمامی جهاد های دفاعی و نهی از منکر و.... حتی مقابله علماء با اجرای حکم کشف حجاب رضا شاه و ... غلط بوده
بنابر این این روایات نه تنها صریح نیستند بلکه ربطی به این بحث هم ندارند
ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
مضمون روایاتی که بدان استناد شده در این دو جمله است
1- فأحب من كنت تحب و أبغض من كنت تبغض حتى يظهره الله عز و جل.
2- تمسكوا بما في أيديكم حتى يتضح لكم الأمر
به نظر این دو روایت دلالتی بر نقد نظریه ولایت فقیه ندارد و اصلا وجه استدلال به آن هم روشن نیست؛ زیرا این دو روایت مربوط به امامت و اعتقادات است نه عمل به وظایف و فروعات
ارسالها: 160
موضوعها: 32
تاریخ عضویت: بهمن 1396
اعتبار:
10
سپاس ها 83
سپاس شده 61 بار در 45 ارسال
19-اسفند-1397, 17:16
(آخرین تغییر در ارسال: 19-اسفند-1397, 17:43 توسط سید محمد صادق رضوی.)
فعلا کاری به فعالیت های علما و مصادیق جزئی تحرک ندارم، آنجه که مسلم است تشکیل حکومت قطعا داخل ظاهر حدیث هست.
وقتی کسی (امام دروغین) هست که دیگه نیازی به تذکر به عدم تبعیت از او نیست و قرار دادن غایت، یعنی ظهور، برای آن معنی ندارد. علاوه بر این که این تصرف در ظاهر حدیث بدون قرینه و شاهد است.تبعیت از امام جور مطلب اعتقادی است و نهی از تحرک، ظهور در نهی از اقدام عملی دارد نه اعتقادی
مطلب گفته شده در مورد عدم اراده ی ظاهر هم صحیح نیست، زیرا اتفاقا ظاهر حدیث کاملا مراد است، تعبیر (تکان خوردن) که در فارسی خودمان هم به کار می رود معنی کنایی مشخصی دارد. مثلا اگر معلم به بچه ها بگوید: تکان نخورید تا من به کلاس برگردم، اینجا می گویید ظاهرش که قطعا مراد نیست، پس باید قدر متیقن را بگیریم و منظور این بوده که از مدرسه فرار نکنید!!
ارسالها: 304
موضوعها: 105
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
29
سپاس ها 20
سپاس شده 247 بار در 158 ارسال
اگر بتوان نشان داد که فضای صدور این احادیث چه بوده است شاید در فهم معنای آنها موثر باشد. آیا این احادیث در زمان قیام های سادات و زیدیه و ... بوده است؟ اگر این گونه باشد به نظر واضح می رسد که حدیث کنایه از چه مطلبی است و لعل الاصحاب کانوا متاثرین من نحو هذه الاحادیث (رجال نجاشی، ترجمه سلیمان بن خالد بن دهقان)
البته در یکی از احادیث مشابه، تعلیلی آمده که چندان مناسب این معنی به نظر نمی رسد:
...إِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ فَافْعَلْ فَإِنَّ عَلَيْكَ فِي خُرُوجِكَ أَنْ لَا تَغْتَابَ وَ لَا تَكْذِبَ وَ لَا تَحْسُدَ وَ لَا تُرَائِيَ وَ لَا تَتَصَنَّعَ وَ لَا تُدَاهِنَ ثُمَّ قَالَ نِعْمَ صَوْمَعَةُ الْمُسْلِمِ بَيْتُهُ يَكُفُّ فِيهِ بَصَرَهُ وَ لِسَانَهُ وَ نَفْسَهُ وَ فَرْجَه...
ارسالها: 160
موضوعها: 32
تاریخ عضویت: بهمن 1396
اعتبار:
10
سپاس ها 83
سپاس شده 61 بار در 45 ارسال
جای تأسف است که برخی، بیان روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام را تطویل می خوانند و به قدری ذهنشان با تبلیغات سیاسی خو گرفته که هر ندای مخالفی را ناشی از بی دقتی و نا فهمی تصور می کنند...بنده کمتر از این هستم که بخواهم در مورد روایات نظر خود یا فضای ذهنی ناقصم را حاکم بدانم، آیا مرحوم نعمانی که با فاصله ی اندکی از غیبت صغری کتاب ارزنده ی (الغیبة) را نگاشته نیز با فضای ذهنی خود و با بی دقتی روایات را ملاحظه کرده؟ ایشان بابی به این عنوان منعقد کرده «باب ما روي فيما أمر به الشيعة من الصبر و الكف و الانتظار للفرج و ترك الاستعجال بأمر الله و تدبيره» که به خوبی گویای نظر وی در زمینه وظیفه در زمان غیبت است. در این باب برخی روایاتی که بیان شد و همچنین روایات صریحتری در نهی از قیام نقل شده است.
ایا مرحوم حر عاملی و میرزای نوری (ره) نیز دقتی در فهم روایات نداشته اند که جمله ای از این روایات را در باب «حکم الخروج بالسیف قبل قیام القائم علیه السلام» ذکر نموده اند؟
نیازی به ذکر نظرات علما بیش از این نیست چه این که اگر بنا به حق جویی باشد بدون تأیید آوردن از کلام علما هم خود روایات گویا هستند، و اگر خدای نکرده بنا بر حق پوشی است اجماع کل علما نیز سود بخش نخواهد بود (ابو الحسن اشعری در مقالات گوید: روافض اجماع دارند بر این که خروج به سیف و قیام بدون امام جائز نیست)