16-تير-1397, 09:56
صاحب دراسات در ج1، ص 410 می فرماید: در صورتی که در یک زمان تعداد زیادی از فقها شرایط واجد شرایط ولایت باشند جعل ولایت به صورت عام از پنج صورت خارج نیست و با توجه به اینکه این پنج صورت دارای اشکال بوده و ممتنع هستند، جعل ولایت به صورت عام محال است. این پنج صورت عبارتند از:
1. اینکه تمام فقها به صورت عام استغراقی از طرف معصوم منصوب شده و حق اعمال ولایت داشته باشند.
2. اینکه تمام فقها به صورت عام استغراقی از طرف معصوم منصوب شده باشد ولی حق اعمال ولایت مختص یکی از آنها باشد.
3. اینکه از بین فقها فقط یک فقیه از طرف امام معصوم منصوب بوده باشد و حق اعمال ولایت هم مختص او باشد.
4. اینکه تمام فقها به صورت عام استغراقی از طرف امام معصوم منصوب شده باشد و حق اعمال ولایت هم برای تک تک آن ها باشد البته مشروط به اینکه با دیگران اتفاق نظر داشته باشد.
5. اینکه مجموع فقها من حیث المجموع از طرف امام معصوم منصوب شده باشند و طبیعتا حق اعمال ولایت مشروط به این است که همه اتفاق نظر داشته باشند.
و در ادامه اشکالاتی را به هر مورد بیان می کنند.
سؤالی که وجود دارد این است که آیا واقعا این پنج صورت منحصر می باشند؟ چگونه ایشان این صور را منحصر دانسته اند.
1. اینکه تمام فقها به صورت عام استغراقی از طرف معصوم منصوب شده و حق اعمال ولایت داشته باشند.
2. اینکه تمام فقها به صورت عام استغراقی از طرف معصوم منصوب شده باشد ولی حق اعمال ولایت مختص یکی از آنها باشد.
3. اینکه از بین فقها فقط یک فقیه از طرف امام معصوم منصوب بوده باشد و حق اعمال ولایت هم مختص او باشد.
4. اینکه تمام فقها به صورت عام استغراقی از طرف امام معصوم منصوب شده باشد و حق اعمال ولایت هم برای تک تک آن ها باشد البته مشروط به اینکه با دیگران اتفاق نظر داشته باشد.
5. اینکه مجموع فقها من حیث المجموع از طرف امام معصوم منصوب شده باشند و طبیعتا حق اعمال ولایت مشروط به این است که همه اتفاق نظر داشته باشند.
و در ادامه اشکالاتی را به هر مورد بیان می کنند.
سؤالی که وجود دارد این است که آیا واقعا این پنج صورت منحصر می باشند؟ چگونه ایشان این صور را منحصر دانسته اند.
اللهم عجل لولیک الفرج