امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهی برای اعتبار احادیث ضعیف
#1
در این مساله که مراد از فاحشه ی مبینه در آیه اول سوره طلاق چیست؟ دو روایت در کافی هست که آن را به بذاء و سوء خلق معنی کره و یک روایت در فقیه هست که آن را به زنا تفسیر کرده است. هر سه روایت سندا نا تمام هستند. استاد این اشکال را طرح کردند که در این مضامین، نوعا داعی جعل نیست لذا ولو وثاقت راوی احراز نشود می توان به روایات مطمئن شد. بعد جواب دادند که بله داعی جعل نیست و احتمال جعل منتفی است اما احتمال این می رود که راوی مطلبی را که مثلا مربوط به عامه است به اشتباه به امام نسبت دهد.
اشکالی به این جواب مطرح شده به این بیان که این احتمال هم با اصل عدم خطا دفع می شود.
ممکن است گفته شود که اصل عدم خطا در مورد فرد ضابط جاری می شود و ما وقتی راوی را نمی شناسیم در ضبط او هم تردید داریم. و یمکن الجواب به این که خود استادقائل به اصاله الضبط هستند لذا مثلا در مورد برخی روات، که صرفا حسن ظاهرشان اثبات می شد می فرمودند که این حسن ظاهر کاشف از عدالت است، ضبط هم با اصاله الضبط اثبات می شود و در نهایت وثاقت ثابت می شود. دلیل اصاله الضبط همان متعارف بودن ضبط است. یعنی نوع افراد اشتباهاتشان بیشتر از متعارف نیست پس لو لا قرینه بر عدم ضابطیت، اصل این است که ضابط اند.
بنا بر این، احتمال جعل عمدی با این که در این مضامین نوعا داعی بر جعل نیست نفی می شود.
و احتمال انتساب سهویِ خطا، با اصل ضبط و اصل عدم خطا نفی می شود.
این بیان، با تسلم مبانی (اصل ضبط و عدم خطا و نفی داعی بر جعل) اشکالی دارد؟
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، سید محمد صادق رضوی ، مسعود عطار منش
#2
انما الکلام کل الکلام فی اصل المبنی!
kotob_sh@
پاسخ
#3
استاد فرمودند نوعا دواعی جعل در این موارد وجود ندارد . به نظر می رسد یکی از دواعی جعل عبارت از این است که شخص دفتر دستکی برای خود دست و پا کند و خود را راوی حدیث جلوه دهد و شاهد بر این مطلب این است که در کتب رجالی گاهی گفته میشود فلان کتاب موضوع و مجعول است و بعید است وقتی به تک تک روایاتش مراجعه کنیم داعی جعل در آن بیابیم البته بنده از این زاویه دید به روایات کتب نگاه نکردم ولی بدواً عرض می کنم جعل کتاب یک غرض عقلائی اش همین دفتر دستک درست کردن است و لازم نیست در مضمون روایت نکتۀ خاصی که داعی جعل است وجود داشته باشد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی  توجیهی برای روایات متعارض محمود رفاهی فرد 0 333 27-بهمن-1396, 18:08
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تفسیر قمی و منبع یابی احادیث محمود رفاهی فرد 2 578 27-بهمن-1396, 17:29
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان