1-آذر-1397, 14:22
مرحوم شیخ قائلند که با آمدن مخصص منفصل نفس اطلاق برطرف می شود. لکن مرحوم آخوند می فرمایند ظهور اطلاق باقی است لکن حجیت آن برطرف می شود.
مره کلام شیخ انصاری و صاحب کفایه
مره کلام شیخ انصاری و صاحب کفایه
در مورد ثمره نزاع بین شیخ انصاری و صاحب کفایه گفته شده است که اگر یک خطاب عام و مطلق مثل «اکرم العالم» و «لاتکرم أیّ عالم» که دارای نسبت عموم و خصوص من وجه هستند، تعارض کنند، طبق نظر شیخ انصاری، با توجه به اینکه ظهور عام تنجیزی است، امّا ظهور مطلق تعلیقی و بقاءا معلق بر عدم بیان تقیید است، عام منفصل صلاحیت بیان بر تقیید را دارد و لذا عام موجب از بین رفتن اطلاق در مطلق خواهد شد، در حالی که مطلق، ظهور عام در عموم را که وضعی است، از بین نمی برد و لذا در مورد اجتماع، عام بر مطلق مقدم خواهد شد.
اما طبق کلام صاحب کفایه، ظهور خطاب مطلق به لحاظ مقید منفصل تنجیزی است و هیچ تفاوتی با عام ندارد و عام منفصل بالاتر از مقید منفصل نیست و لذا همان طور که مقید منفصل اطلاق را از بین نمی برد، عام هم موجب از بین رفتن اطلاق نمی شود و در نتیجه عملا خطاب مطلق با خطاب عام منفصل، تعارض و تساقط می کنند.
البته لازم به ذکر است که صاحب کفایه ظهور اطلاقی را مشروط به عدم مقید متصل می دانند؛ چون عدم مقید متصل از مقدمات حکمت است و لذا در صورتی که مقید متصل وجود نداشته باشد، ظهور اطلاقی شکل خواهد گرفت و مقید منفصل هم دیگر این ظهور را از بین نمی برد، بلکه صرفا موجب رفع حجیت آن خواهد شد.