9-آذر-1397, 16:45
مسامحه در تعبیر یسقط
تعبیر محقق در شرایع که فرموده است «تسقط بها نماز ظهر»، این تعبیر خوب نیست. محقق همدانی نیز این نکته را یادآور می شود که این تعبیر خوب نیست. اسقاط در جایی است که نماز ظهر واجب اصلی باشد و با خواندن نماز جمعه ساقط شود در حالی که اینگونه نیست. مثلا در نماز جماعت می گویند که مسقط تکلیف است زیرا حمد و سوره ندارد؛ ما قبول نکردیم و گفتیم که از اول همان نماز جماعت فرض است. به نظر ما جامع واجب شده است بین اینکه شخص با جماعت بخواند یا فرادی بخواند. اولویت و افضلیت در خواندن نماز جماعت است نه اینکه اصل نماز فرادی باشد و جماعت مسقط آن باشد. جامع بین دو نماز واجب شده است اگر نگوییم از اول تشریعش جماعتی است. جامع بین نماز فرادی و جماعت واجب شده است. نماز جماعت افضل الافراد است نه اینکه مسقط است. اینجا نیز همینگونه است. بنابر تخییر، جامع بین ظهر و جمعه واجب شده است و نماز جمعه افضل افراد است نه اینکه مسقط وجوب نماز ظهر باشد.
اینکه مرحوم محقق می گوید که «تسقط بهما صلاۀ الظهر»، تعبیر مناسبی نیست.