امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد کلام مرحوم تبریزی در عرفی دانستن جمع در یک مورد
#1
کلام مرحوم تبریزی و مناقشه
مرحوم استاد یک موردی را جمع عرفی می کردند که ما آن را قبول نداریم: می فرمودند:
اگر یک خطاب جزییت بگوید که وضو یا شرطیت بگوید که وضو در نماز واجب است. یک خطاب دیگر بگوید طهارت از خبث در نماز واجب است و من مکلف متمکن از جمع بین وضو و طهارت از خبث نباشم، برای اینکه آب به اندازه ی کافی ندارم. ایشان می فرمودند که جمع عرفی دارد که همان حمل بر تخییر است زیرا علم داریم از خارج که به دلیل محذور تکلیف به غیر مقدور، هر دو واجب نیستند.
به نظر ما این کلام درست نیست؛ نه به خاطر اینکه تعارض بالعرض است. زیرا جمع در تعارض بالعرض را قبول داریم. بلکه به خاطر اینکه اصلا جمع عامین من وجه بر تخیییر عرفی نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش ، سیدعلی
#2
(9-آذر-1397, 16:50)فاضل همدانی نوشته: کلام مرحوم تبریزی و مناقشه
مرحوم استاد یک موردی را جمع عرفی می کردند که ما آن را قبول نداریم: می فرمودند:
اگر یک خطاب جزییت بگوید که وضو یا شرطیت بگوید که وضو در نماز واجب است. یک خطاب دیگر بگوید طهارت از خبث در نماز واجب است و من مکلف متمکن از جمع بین وضو و طهارت از خبث نباشم، برای اینکه آب به اندازه ی کافی ندارم. ایشان می فرمودند که جمع عرفی دارد که همان حمل بر تخییر است زیرا علم داریم از خارج که به دلیل محذور تکلیف به غیر مقدور، هر دو واجب نیستند.
به نظر ما این کلام درست نیست؛ نه به خاطر اینکه تعارض بالعرض است. زیرا جمع در تعارض بالعرض را قبول داریم. بلکه به خاطر اینکه اصلا جمع عامین من وجه بر تخیییر عرفی نیست.

بنده خیال می کنم این مسأله از موراد تزاحم بوده و ادلۀ احکام اصلا ناظر به حالت تزاحم نیستند تا بخواهیم ببینیم جمع عرفی دارد یا ندارد زیرا لازمۀ شمول ادلۀ احکام برای حالت تزاحم این است که هر دلیلی ظهور در این داشته باشد که من در تزاحم با دیگر احکام اهمیت دارم و دلیل دیگر هم همین ظهور را داشته باشد و هکذا باقی ادله و حال آن که بالوجدان به نظر می رسد چنین ظهوری ندارند . فکر میکنم این بیان را از استاد سید جواد شبیری شنیدم که به والد شریفشان حفظهما الله نسبت میدادند .
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 2 238 17-اسفند-1402, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 52 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 124 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم احراز ظهور کلام به دلیل شک در قرینه متصله Payam_Khajei 2 194 25-بهمن-1402, 00:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  لزوم تفصیل بین کلام مولا و مخبر در سیره عقلائیه بر حجیت ظهور Payam_Khajei 4 320 24-بهمن-1402, 16:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 62 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام بحوث در مورد روایات نهی از رجوع به قرآن Payam_Khajei 0 58 19-بهمن-1402, 00:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 3 267 3-بهمن-1402, 00:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  حجیت نظر عرف در مصادیق جدید ظلم عرفی Payam_Khajei 0 55 24-دي-1402, 20:30
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در عدم پذیرش خبر واحد صحیح در رد سیره عقلائیه Payam_Khajei 0 46 24-دي-1402, 19:24
آخرین ارسال: Payam_Khajei

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان