24-آذر-1397, 20:32
برخی در باره ی تعبیر اخبرنی بروایاته گفته اند که مراد، نه احادیث شخص بلکه کتبی است که شخص آن ها را روایت کرده است. بنا بر این تعبیر اخبرنی بکتبه و روایاته به معنای اخبار به کتبه التی الّفه و کتبه التی رواها است. در کتاب قبسات من علم الرجال به عنوان شاهد، به عبارتی در ترجمه ی ابن عقده استناد شده است:
أخبرنا بجميع رواياته و كتبه أبو الحسن أحمد بن محمد بن موسى الأهوازي و كان معه خط أبي العباس (بالإجازة و شرح رواياته و كتبه) عن أبي العباس أحمد بن محمد بن سعيد.
گفته شده که تعبیر شرح روایاته نشان می دهد که مراد از روایات، احادیث شخص نیست. و الا ابن عقده روایات بسیار فراوانی داشته و شرح همه ی آنها معقول نیست.
استاد سید محمد جواد شبیری، این که روایات به این معنی باشد را خطا می دانستند و به عنوان شاهد، به موارد استثناء تمسک می کردند. استثائاتی که شده ناظر به روایات خود شخص است نه کتبی که روایت کرده. درباره ی شاهدی که نقل شد هم فرمودند که مراد از شرح روایات مثلا این است که چه تعداد روایت داشته و از چه کسانی روایت کرده و ... چنانکه چنین اموری درباره ی ابن عقده معروف است که مثلا فلان قدر روایت داشته و فلان قدر حفظ بوده و چه و چه.
أخبرنا بجميع رواياته و كتبه أبو الحسن أحمد بن محمد بن موسى الأهوازي و كان معه خط أبي العباس (بالإجازة و شرح رواياته و كتبه) عن أبي العباس أحمد بن محمد بن سعيد.
گفته شده که تعبیر شرح روایاته نشان می دهد که مراد از روایات، احادیث شخص نیست. و الا ابن عقده روایات بسیار فراوانی داشته و شرح همه ی آنها معقول نیست.
استاد سید محمد جواد شبیری، این که روایات به این معنی باشد را خطا می دانستند و به عنوان شاهد، به موارد استثناء تمسک می کردند. استثائاتی که شده ناظر به روایات خود شخص است نه کتبی که روایت کرده. درباره ی شاهدی که نقل شد هم فرمودند که مراد از شرح روایات مثلا این است که چه تعداد روایت داشته و از چه کسانی روایت کرده و ... چنانکه چنین اموری درباره ی ابن عقده معروف است که مثلا فلان قدر روایت داشته و فلان قدر حفظ بوده و چه و چه.