5-دي-1397, 17:30
قاعده ای در استفاده ی وجوب یا استحباب
در بحث صلاه میت که روایات مختلف بود استاد گنجی بیان فرمودند که اگر در برخی روایات جمله ای آمده است که اشهد کذا و کذا می گوید، نمی توانیم حمل بر وجوب کنیم زیرا مستحبات را هم در ضمن واجبات بیان کرده بود ولی اگر یك نکته ای در همه ی روایات آمده است ظاهرش این است که لازم است و از واجبات است. در بحث محتوای نماز جمعه نیز حمد خدا در چهار روایت موجود است و می توان گفت ذکر آن در خطبه ها لازم است.
به عبارت دیگر در برخی از عبادات که دارای اعمال بسیاری هستند مانند نماز میت، یا خطبه نماز جمعه، از کجا بدانیم که کدام فعل واجب و کدام مستحب است با وجود این که در روایات خصوصیات فراوان و مختلفی ذکر شده است؟
در جواب گفته می شود اگر یک نکته ای در همه ی روایات آمده باشد، به عنوان مثل حمد گفتن در خطبه ها در تمام پنج روایتی که در مورد محتوای خطبه ها نقل شده، آمده است؛ لذا وجوب از آن فهمیده می شود بر خلاف برخی از ویژگی ها که فقط در یک یا دو روایت مطرح شده است.
در بحث صلاه میت که روایات مختلف بود استاد گنجی بیان فرمودند که اگر در برخی روایات جمله ای آمده است که اشهد کذا و کذا می گوید، نمی توانیم حمل بر وجوب کنیم زیرا مستحبات را هم در ضمن واجبات بیان کرده بود ولی اگر یك نکته ای در همه ی روایات آمده است ظاهرش این است که لازم است و از واجبات است. در بحث محتوای نماز جمعه نیز حمد خدا در چهار روایت موجود است و می توان گفت ذکر آن در خطبه ها لازم است.
به عبارت دیگر در برخی از عبادات که دارای اعمال بسیاری هستند مانند نماز میت، یا خطبه نماز جمعه، از کجا بدانیم که کدام فعل واجب و کدام مستحب است با وجود این که در روایات خصوصیات فراوان و مختلفی ذکر شده است؟
در جواب گفته می شود اگر یک نکته ای در همه ی روایات آمده باشد، به عنوان مثل حمد گفتن در خطبه ها در تمام پنج روایتی که در مورد محتوای خطبه ها نقل شده، آمده است؛ لذا وجوب از آن فهمیده می شود بر خلاف برخی از ویژگی ها که فقط در یک یا دو روایت مطرح شده است.