امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چرا افعال ماضی در طلب استفاده نمیشوند؟ نظریه شهید صدر
#1
مرحوم شهید صدردر بحث اوامر وقتی نوبت به ظهور جملات خبریه در مقام انشاء در وجوب میرسد به مناسبتی بحث به این مرحله میرسد که دلیل عدم استعمال فعل ماضی که به معنای مضارع نیست در طلب این است که طلب با معنای ماضی سنخیت ندارد زیرا در ماضی خبر از ثبوت تحقق در زمان گذشته حکایت میکند در حالی که در طلب اراده به شئ معدوم تعلق گرفته است فلذا برای طلب از فعل ماضی استفاده نمیکنند بر خلاف مضارع که چنین سنخیتی را با طلب دارد.
سوال این است که آیا در فعل مضارع خبر از ثبوت تحقق نیست؟ و لو این که این تحقق در آینده میخواهد ثابت شود ولی باز هم خبر از ثبوت نسبت است.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#2
(8-دي-1397, 18:18)90220 نوشته: سوال این است که آیا در فعل مضارع خبر از ثبوت تحقق نیست؟ و لو این که این تحقق در آینده میخواهد ثابت شود ولی باز هم خبر از ثبوت نسبت است.

بله ظاهرا مراد ایشان این است که هم فعل ماضی و هم فعل مضارع فی حد نفسه دال بر تحقق اند و لکن فرق این دو در این است که امر به تحقق شیء امر به تحققش در حال یا اینده است و این با اخبار از تحقق شیء در حال یا آینده سازگار است ولی امر به شیء به معنای لزوم تحققش در گذشته نمی باشد لذا با اخبار از تحقق در گذشته سنخیت ندارد .
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، سید محسن حائری
#3
طبق جواب شما اگر فعل ماضی صلاحیت انشا را داشته باشد باز هم نباید در مقام انشاء استعمال شود چون هنوز سنخیت وجود ندارد. اما دیده میشود که فعل ماضی در مقام دعا استعمال میشود با این که دعا نیز برای زمان حال یا استقبال است. مانند غفر الله لک.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، مسعود عطار منش ، سید محسن حائری
#4
(9-دي-1397, 13:53)خیشه نوشته: طبق جواب شما اگر فعل ماضی صلاحیت انشا را داشته باشد باز هم نباید در مقام انشاء استعمال شود چون هنوز سنخیت وجود ندارد. اما دیده میشود که فعل ماضی در مقام دعا استعمال میشود با این که دعا نیز برای زمان حال یا استقبال است. مانند غفر الله لک.

نقض مذکور نقض خوبی است ولی اشکال نقضی مذکور غیر از فرمایشی است که قبلا داشتید ؛ قبلا فرمودید چه فرقی بین ماضی و مضارع هست چون هر دو دال بر ثبوت نسبت اند که پاسخ دادیم صرف دال بر نسبت بودن این دو را شبیه بهم نمی کند چون دلالت بر نسبت در ماضی سنخیتش با طلب مانند سنخیت مضارع نیست خلاصه این که نمی توان به صرف دلالت هر دو بر نسبت این دو را شبیه به هم دانست ؛ بله این اشکال نقضی اشکال خوبی است که باید مورد تأمل بیشتری قرارگیرد .
پاسخ
#5
(23-دي-1397, 12:56)مسعود عطار منش نوشته:
(9-دي-1397, 13:53)خیشه نوشته: طبق جواب شما اگر فعل ماضی صلاحیت انشا را داشته باشد باز هم نباید در مقام انشاء استعمال شود چون هنوز سنخیت وجود ندارد. اما دیده میشود که فعل ماضی در مقام دعا استعمال میشود با این که دعا نیز برای زمان حال یا استقبال است. مانند غفر الله لک.

نقض مذکور نقض خوبی است ولی اشکال نقضی مذکور غیر از فرمایشی است که قبلا داشتید ؛ قبلا فرمودید چه فرقی بین ماضی و مضارع هست چون هر دو دال بر ثبوت نسبت اند که پاسخ دادیم صرف دال بر نسبت بودن این دو را شبیه بهم نمی کند چون دلالت بر نسبت در ماضی سنخیتش با طلب مانند سنخیت مضارع نیست خلاصه این که نمی توان به صرف دلالت هر دو بر نسبت این دو را شبیه به هم دانست ؛ بله این اشکال نقضی اشکال خوبی است که باید مورد تأمل بیشتری قرارگیرد .

ضمن تشکر از وقتی که صرف کرده اید. نکته اصل اشکال این بود که با امر کردن چیزی نیست، میخواهد به وجود بیاید  این معنا با ماضی سازگاری ندارد چون محقق شده است. بنده عرض میکنم در مضارع نیز نسبت محقق شده است و فرض تحقق نسبت نیز شده است منتها در انیده فرض شده است پس باز هم ناسازگاری با معنا امر کردن وجود دارد. خصوصا بر مبنای مرحوم اخوند که زمان را در معنای فعل دخیل نمیداند.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 365 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 90 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  حجیت سیره های مستحدثه از نظر شهید صدر و رد آن خیشه 2 280 29-مهر-1402, 18:13
آخرین ارسال: خیشه
  تزاحم حفظی نوع سوم تزاحم در کلام شهید صدر خیشه 0 254 2-خرداد-1402, 20:24
آخرین ارسال: خیشه
  اعمال مولویت در جعل حجیت و عود محاذیر طبق نظر شهید صدر خیشه 0 127 18-ارديبهشت-1402, 20:04
آخرین ارسال: خیشه
  تفصیل شهید صدر در مورد منجزیت علم اجمالی نسبت به وجوب احتیاط خیشه 0 183 16-اسفند-1401, 18:46
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حرمت تجری از ایات و روایات و اشکال استاد خیشه 0 268 19-آذر-1401, 16:36
آخرین ارسال: خیشه
  نظریه عجیب مرحوم نائینی در مورد مقدمه واجب خیشه 4 1,764 12-آبان-1399, 23:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نظریه مرحوم شیخ در واجب مشروط رضا یعقوبی 0 1,136 23-آذر-1398, 15:35
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  لزوم حسن فاعلی در تحقق امتثال و سقوط تکلیف( نظریه مرحوم نائینی) خیشه 8 7,212 30-دي-1397, 09:13
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان