9-دي-1397, 08:06
در بحث مقدمه واجب ، یک نزاع بر سر این است که آیا نفس مقدمه واجب است یا مقدمه موصله ؟
مختار این است که مقدمه بقید ایصال واجب است البته ایصال قید الوجوب نیست تا اشکالات عقلی مطرح شود بلکه قید الواجب است و دلیل بر این مطلب این است که در نزد عقل کسی که هیچ کار انجام نداده با کسی که صرفا مقدمه را انجام داده و به ذی المقدمه منتهی نشده هیچ فرقی در تامین غرض شارع وجود ندارد .
مختار این است که مقدمه بقید ایصال واجب است البته ایصال قید الوجوب نیست تا اشکالات عقلی مطرح شود بلکه قید الواجب است و دلیل بر این مطلب این است که در نزد عقل کسی که هیچ کار انجام نداده با کسی که صرفا مقدمه را انجام داده و به ذی المقدمه منتهی نشده هیچ فرقی در تامین غرض شارع وجود ندارد .