12-دي-1397, 00:12
استاد شهیدی در درس خارج فقه ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ فرمودند:
اگر در دلیلی همانند ادله ی حرمت نماز در حیوان حرام گوشت، حکم به وجوب اعاده شده باشد با حدیث لاتعاد تعارض می کند؛ زیرا هر چند لاتعاد حکم ثانوی است ولی همانطور که مرحوم امام فرموده اند در نزد عرف، حکم به اعاده و حکم به عدم اعاده ناسازگار است
بنابراین حدیث لاتعاد نمی تواند بر ادله ای که دلالت بر وجوب اعاده دارد حاکم باشد.
اگر در دلیلی همانند ادله ی حرمت نماز در حیوان حرام گوشت، حکم به وجوب اعاده شده باشد با حدیث لاتعاد تعارض می کند؛ زیرا هر چند لاتعاد حکم ثانوی است ولی همانطور که مرحوم امام فرموده اند در نزد عرف، حکم به اعاده و حکم به عدم اعاده ناسازگار است
بنابراین حدیث لاتعاد نمی تواند بر ادله ای که دلالت بر وجوب اعاده دارد حاکم باشد.