امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصاله الصحه، آیه اجتناب از ظن
#1
در مورد آیه ی اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم، بحثی شده که آیا این بعضی از ظن که اثم است همان کثیری از ظن است که واجب الاجتناب است یا اخص از آن است. استاد، ظاهرا (؟) بعید می دانستند که ظنی که اثم است اخص باشد.
اما در بحوث فقیه (مباحث فی الزی و التجمل و ..) که مستقلا و مستوفی از اصاله الصحه به معنای حمل بر صحت فاعلی بحث کرده اند، استدلال کرده اند که نمی شود این دو یکی باشند و الا این گونه تعبیر نمی شد و گفته می شد انه اثم. به این استدلال اشکال شده که تعبیر به بعض الظن قرینه نمی شود چرا که گاهی، استبعاد هست که بخشی از افراد مفهومی حکمی را داشته باشند و برای نفی این استبعاد این گونه تعبیر عرفی است. مثلا گفته می شود لا یجب اکرام العالم الفاسق فان بعض العلماء یحرم اهانتهم. چون استبعاد وجود دارد که بعضی علماء این گونه باشند روی این جهت تاکید می شود.
البته این مطلب، صرفا دلیلی که برای تغایر ذکر شد را نفی می کند و اثبات اتحاد نمی کند. ممکن است تغایر هم عرفی باشد مثلا گفته می شود از خیلی از شوخی ها اجتناب کنید، برخی از شوخی ها گناه است. سید محسن حائری
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اصاله الصحه، آیه قولوا للناس حسنا محمود رفاهی فرد 2 3,406 25-دي-1397, 09:00
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان