14-دي-1397, 18:13
ثمره اول برای سرایت و عدم سرایت تعارض دلالتین به سند: اگر سرایت نکند، آثار دیگر صدور غیر از حجیت ظهور، مترتب میشود مانند جواز اخبار و یا اخذ به قدرمتیقن. چون به مثابه این است که دو خبر از امام و در شرائط غیر تقیه شنیده شده باشد. مانند تعارض "اکرم العالم" که نص در اصل طلب و ظاهر در وجوب است با "سیان عندی اکرام العالم" که نص در عدم وجوب و ظاهر در اباحه به معنای اخص است. البته لایخفی که امکان اخذ به قدرمتیقن در فرضی است که هر دو خبر قطعی الجهة باشند.
ثمره دوم: اگر تعارض به سند سرایت کند، مرجحات سندی اعمال میشود مانند تقدم خبر اوثق.
ثمره سوم (شهید صدر در فقه): در عامین من وجه، تعارض به سند سرایت نمیکند، لذا اگر در کنار متباینین یک عام من وجه باشد، بعد از تساقط متباینین، به عام من وجه در مورد اجتماع عمل میشود.
این ثمرات برای سرایت تعارض از دلالتین دو حدیث به سندین آنها مطرح شده است. لکن فی الجمله این ثمرات دارای اشکالاتی است که در کلمات استاد شهیدی مطرح شده است.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا می توان اشکالی به این ثمرات وارد ساخت!!؟؟؟
ثمره دوم: اگر تعارض به سند سرایت کند، مرجحات سندی اعمال میشود مانند تقدم خبر اوثق.
ثمره سوم (شهید صدر در فقه): در عامین من وجه، تعارض به سند سرایت نمیکند، لذا اگر در کنار متباینین یک عام من وجه باشد، بعد از تساقط متباینین، به عام من وجه در مورد اجتماع عمل میشود.
این ثمرات برای سرایت تعارض از دلالتین دو حدیث به سندین آنها مطرح شده است. لکن فی الجمله این ثمرات دارای اشکالاتی است که در کلمات استاد شهیدی مطرح شده است.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا می توان اشکالی به این ثمرات وارد ساخت!!؟؟؟