امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: راه احرازتوسعه درسیره به وسیله شارع
#1
یکی ازمبانی استادکه برآن اصراردارنداین است که اگربخواهیم ثابت کنیم که شارع دریکی ازسیره های عقلایی توسعه ایجادکرده است لازم نیست که دلیل صریح وخاصی به دست بیاوریم بلکه بایک دلیل عام می شودآن راثابت کرد
ولی آیت الله زنجانی معتقدندکه اگردرچنین مواردی دلیل عامی ازشارع به ما برسدانصراف به همان مواردسیره پیدامی کندواگرشارع می خواهدتوسعه دهد بایددلیل خاص وواضحی به مابرساند
خود استادبه این اختلاف نظربا آیت الله زنجانی اذعان دارند
به نظرشما کدام نظردرست است؟
پاسخ
#2
حقیقتش این است که این مطلب را که اقای صدر هم دائما مطرح میکنند
چند وقتی است فکرش را میکنم ... اینکه عام محدود است به حدود سیره
وفراتر از ان نمیرود در سیره عقلا چنین فرق را بین عام و نص نمیگذارند،
بلکه ظاهرا تمسک به عام میکنند وان را رادع ویا موسع سیره میدانند.

مثلا اگر سیره عقلا بر عمل به ظواهر عمل در غیر امور مالی باشد،
ولی شارع بگوید "به هر ظاهری عمل کنید" اگر شخصی در امور مالی
به سیره تمسک کند و به خلاف بیفتد مولی میگوید مگر من نگفتم به هر
ظاهری عمل کن اصلا این عذرش که سیره فقط بر این مقدار بوده پذیرفته نیست.
پاسخ
#3
(30-بهمن-1391, 17:13)فقیه نوشته: بلکه ظاهرا تمسک به عام میکنند وان را رادع ویا موسع سیره میدانند.
البته این رامتذکر شوم که جناب استاد درمورد ردع تناسب بین رادع و مردوع راقبول دارند و می فرماید به تناسب رسوخ سیره دراذهان عقلا رادع هم باید به همان اندازه قوی باشد ولی کلام ایشان در مورد جایی است که شارع اگر خواست درسیره توسعه بدهد دلیل عام کافی است
پاسخ
#4
اگر دلیل عام باشد نه مطلق حق با استاد است.
پاسخ
#5
آنطور که ازاستاد شهیدی سوال شد ایشان هم همین نظر استادرا تایید فرمودندوادعای انصراف ازجانب آیت الله شبیری رانپذیرفتند وحتی فرمودند اثبات توسعه درسیره با اطلاق هم ممکن است
لذا ایشان بااطلاق تعلیل صحیحه حمیری حجیت مطلق خبر ثقة راثابت می کنند
پاسخ
#6
به نظر می رسد اگر مساله درست تصور شود تصدیقش جندان دشوار نباشد ؛ بنده خیال می کنم گاهی سیره در فلان مورد است و در موارد دیگر ساکت است یعنی لا بشرط است ، در این صورت صرف این که در برخی موارد سیره وجود دارد دلیل نمی شود بیانات شارع را حمل بر همان مصادیق خاص بکنیم الا به ضمیمه نکات دیگری همچون تناسبات حکم و موضوع و غلبه هایی که موجب انصراف میشود و ... و الا اگر هیچ نکته دیگری که موجب انصراف باشد وجود نداشته باشد صرف این مطلب موجب انصراف به موارد سیره نمی شود .
بله گاهی سیره در فلان مورد بشرط لا از بقیه موارد است نه لا بشرط یعنی گویا یک سیرۀ عدمی هم در کنار آن وجود دارد که در اینصورت باید به تناسب قوت همان سیرۀ عدمی برای توسعه هم بیان قوی بیاید .
پاسخ
 سپاس شده توسط محمود رفاهی فرد


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان