ارسالها: 34
موضوعها: 14
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
3
سپاس ها 4
سپاس شده 9 بار در 7 ارسال
یکی ازمبانی استادکه برآن اصراردارنداین است که اگربخواهیم ثابت کنیم که شارع دریکی ازسیره های عقلایی توسعه ایجادکرده است لازم نیست که دلیل صریح وخاصی به دست بیاوریم بلکه بایک دلیل عام می شودآن راثابت کرد
ولی آیت الله زنجانی معتقدندکه اگردرچنین مواردی دلیل عامی ازشارع به ما برسدانصراف به همان مواردسیره پیدامی کندواگرشارع می خواهدتوسعه دهد بایددلیل خاص وواضحی به مابرساند
خود استادبه این اختلاف نظربا آیت الله زنجانی اذعان دارند
به نظرشما کدام نظردرست است؟
ارسالها: 34
موضوعها: 8
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
3
سپاس ها 6
سپاس شده 13 بار در 11 ارسال
حقیقتش این است که این مطلب را که اقای صدر هم دائما مطرح میکنند
چند وقتی است فکرش را میکنم ... اینکه عام محدود است به حدود سیره
وفراتر از ان نمیرود در سیره عقلا چنین فرق را بین عام و نص نمیگذارند،
بلکه ظاهرا تمسک به عام میکنند وان را رادع ویا موسع سیره میدانند.
مثلا اگر سیره عقلا بر عمل به ظواهر عمل در غیر امور مالی باشد،
ولی شارع بگوید "به هر ظاهری عمل کنید" اگر شخصی در امور مالی
به سیره تمسک کند و به خلاف بیفتد مولی میگوید مگر من نگفتم به هر
ظاهری عمل کن اصلا این عذرش که سیره فقط بر این مقدار بوده پذیرفته نیست.
ارسالها: 20
موضوعها: 4
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
8
سپاس ها 26
سپاس شده 12 بار در 5 ارسال
اگر دلیل عام باشد نه مطلق حق با استاد است.
ارسالها: 34
موضوعها: 14
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
3
سپاس ها 4
سپاس شده 9 بار در 7 ارسال
آنطور که ازاستاد شهیدی سوال شد ایشان هم همین نظر استادرا تایید فرمودندوادعای انصراف ازجانب آیت الله شبیری رانپذیرفتند وحتی فرمودند اثبات توسعه درسیره با اطلاق هم ممکن است
لذا ایشان بااطلاق تعلیل صحیحه حمیری حجیت مطلق خبر ثقة راثابت می کنند
ارسالها: 1,028
موضوعها: 429
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 498
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
به نظر می رسد اگر مساله درست تصور شود تصدیقش جندان دشوار نباشد ؛ بنده خیال می کنم گاهی سیره در فلان مورد است و در موارد دیگر ساکت است یعنی لا بشرط است ، در این صورت صرف این که در برخی موارد سیره وجود دارد دلیل نمی شود بیانات شارع را حمل بر همان مصادیق خاص بکنیم الا به ضمیمه نکات دیگری همچون تناسبات حکم و موضوع و غلبه هایی که موجب انصراف میشود و ... و الا اگر هیچ نکته دیگری که موجب انصراف باشد وجود نداشته باشد صرف این مطلب موجب انصراف به موارد سیره نمی شود .
بله گاهی سیره در فلان مورد بشرط لا از بقیه موارد است نه لا بشرط یعنی گویا یک سیرۀ عدمی هم در کنار آن وجود دارد که در اینصورت باید به تناسب قوت همان سیرۀ عدمی برای توسعه هم بیان قوی بیاید .