امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد نظریه آیت الله سیستانی نسبت به تفصیل در مسئله نسخ
#1
مشهور گفته اند که نسخ خلاف ظاهر است. آخوند هم نکته ی خلاف ظاهر بودن را ندرت نسخ می داند. لذا ظهور عرفی این است که خاص، عام متاخر را تخصیص می زند.
آیت الله سیستانی فرموده اند که باید بین زمان پیامبر و زمان ائمه تفصیل داد. در این مثال که فرض کردیم عام متاخر هم از پیامبر صادر شده است ملتزم یم شویم به اینکه عام ناسخ است. نسخ در زمان پیامبر خلاف ظاهر نیست و نادر هم نیست؛ هنوز عصر تشریع تمام نشده است. هنوز اکمال دین نشده است.
ایشان می گوید اگر عام متاخر در زمان اهل بیت صادر شده باشد ظهور در تخصیص دارد که آن خاص عام را تخصیص می زند. زیرا انسان علم پیدا نمی کند به اینکه این عام الان تشکیل شده است. چه بسا این عام را پیامبر هم فرموده باشند. ظاهر این بیان امام علیه السلام هم این است که حکم مجعول در شریعت را بیان می کند نه اینکه خودش حکم ولایی بگوید.

مناقشه در بیان آیت لله سیستانی
1.     اینکه ایشان راجع به عام متاخر که از زبان پیامبر شنیده می شود فرمودند که ملتزم به نسخ می شویم؛ می گوییم که اولا انصاف این است که ظاهر این عام متاخر از پیامبر این است که می خواهد بگوید حکم مجعول در شریعت از ابتدا همین بوده است که یحرم الزواج بالکافره؛ چون پدیده ی نسخ با توجه به اینکه حکم الله است، و حکم الله اشتباه راه ندارد، لذا پدیده ی نسخ در حکم الله خلاف متفاهم عرفی است. از زمانی که خدا حکم کرده در مورد ازدواج با کافره حکم همین بوده است. بعد که می شنوند که پیامبر قبلا فرموده بود که ازدواج با کتابیه جایز است عرف می گوید که لابدّ کتابی با غیره فرق می کند. متفاهم این است که از اول هم همین را جعل کرده است نه ضد این را؛ نسخ مربوط  به موالی عرفیه است و نسبت به خدا خلاف متفاهم عرفیه است. یا این را می پذیرید که همان حرف مشهور است، یا نمی پذیرید، اگر می پذیرید فهو؛ که ما حرفمان این است که مشهور عرفی صحبت کرده اند. این صحیحه منصور هم که ذکر کردید، جوابش این است که خیلی وقت ها در روایات مراد از نسخ تخصیص است. خود ایشان فرموده است نسخ در لغت اعم از تخصیص است وشامل تخصیص نیز می شود. ما می گوییم این روایت دلالت نمی کند بر متعارف بودن نسخ در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم. استظهار ما این است که عام وارد در لسان پیامبر می رساند که حکم صادر از پیامبر هم ازاول همین بوده است.
اگر هم نپذیرید باز هم با راهی که شما ارائه دادید  مشکل حل نمی شود؛ عام متاخر که گفتید، چرا عام وضعی باشد؟ شاید مطلق باشد. جمع محلی به لام مطلق است و عام وضعی نیست. عرف آن را بر مطلق مقدم نمی کند. خود ایشان فرموده است که عام بر مطلق در صورتی مقدم است که هردو در مقام تعلیم باشند نه در مقام افتاء؛ یعنی بیان احکام کلیه برای فقهاء بکنند نه بیان وظیفه ی فعلیه که مقام افتاء است. خیلی از موارد این عام متاخر وضعی نیست مطلق است. ما قبلا عرض کرده ایم که حتی عام وضعی هم باشد بر مطلق مقدم نیست. پس این کلام شما دردی را دوا نمی کند.

تاریخ چلسه: 29 دی ماه 97
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 2 238 17-اسفند-1402, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفصیل در حجیت اجماع مدرکی Payam_Khajei 0 15 4-اسفند-1402, 11:50
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی Payam_Khajei 0 24 4-اسفند-1402, 11:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال در تفصیل کفایه بین شک در وجود قرینه متصله و شک در قرینیت موجود Payam_Khajei 1 100 2-اسفند-1402, 22:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لزوم تفصیل بین کلام مولا و مخبر در سیره عقلائیه بر حجیت ظهور Payam_Khajei 4 319 24-بهمن-1402, 16:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن Payam_Khajei 0 80 24-بهمن-1402, 14:48
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نسبت روایات عرض با روایات نهی از تفسیر Payam_Khajei 0 70 21-بهمن-1402, 22:14
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تهافت اعتبار مطلق ملکیت و شرط الخیار در نزد آیت الله خویی Payam_Khajei 0 31 25-دي-1402, 13:31
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل بین علم وجدانی اجمالی و بین حجت اجمالیه در مخالفت قطعیه Payam_Khajei 0 29 25-دي-1402, 11:25
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز محمودی 3 437 22-اسفند-1401, 19:50
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان