امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: انگیزه شارع در خطابات
#1
جلسۀ 106 مورخ 7/7/97
یکی از شواهدی که مرحوم امام برای بحث خطابات قانونیه ذکر فرموده اند عبارت از این است که اگر قرار باشد خطابات را منحل بدانیم و تک تک اشخاص را جداگانه لحاظ کنیم می بایست عصات و کفار را مشمول خطاب ندانیم زیرا کسی که قطعا عصیان می کند امر و نهی کردن او به داعی انبعاث معنا ندارد و حال آن که بالوجدان عصات هم مکلف و مأمور ، به تکالیف می باشند و این وجدان شاهد بر شمول خطاب برای آنهاست به نحو قانونی
استاد در پاسخ به این مطلب فرمودند غرض از خطاب تنها بعث و انبعاث نیست بلکه گاهی خطابات به داعی اتمام حجت است و شاهد بر آن خطاباتی است که خداوند در قرآن کریم به فرعون و امثال او بیان نموده است که در عین این که خطاب به صورت شخصی است نه نه به نحو عمومات قانونی  ولی شمولش برای معلوم العصیان بدون اشکال بوده است و نکته اش در همین است که گاهی غرض از خطاب اتمام حجت است لیهلک من هلک عن بینه و یحیی من حی عن بینه .
پاسخ
#2
(22-دي-1397, 11:41)مسعود عطار منش نوشته:  
استاد در پاسخ به این مطلب فرمودند غرض از خطاب تنها بعث و انبعاث نیست بلکه گاهی خطابات به داعی اتمام حجت است و شاهد بر آن خطاباتی است که خداوند در قرآن کریم به فرعون و امثال او بیان نموده است که در عین این که خطاب به صورت شخصی است نه نه به نحو عمومات قانونی  ولی شمولش برای معلوم العصیان بدون اشکال بوده است و نکته اش در همین است که گاهی غرض از خطاب اتمام حجت است لیهلک من هلک عن بینه و یحیی من حی عن بینه .

ما هم قبول داریم که این کلام که غرض از حکم مولی همیشه بعث و انبعاث باشد، درست نیست و این مساله حکمت جعل است و علتش چنانکه استاد هم اشاره فرمودند با توجه به آیات قران، اتمام حجت است ولی همین پاسخ استاد نشان می دهد که در فعلیت حکم قدرت شرط نیست و این طور نیست که مولی حکم برای قادرین جعل کند بلکه برای اعم از قادرین جعل می کند و این جواب در حقیقت تثبیت خطابات قانونیه در مقام  انحلال است که قدرت مکلف را همیشه در فعلیت لحاظ می کند.
به عبارت دیگر آنچه برای جعل مولی لازم است این است که متعلق را ملاحظه کند که مصلحت غالبه یا مفسده غالبه برای طبیعی مکلفین دارد یا ندارد و اینکه الان فلان مکلف خاص قدرت دارد یا کافر نیست و یا ناسی نیست، دخیل در غرض جعل مولی نیست بلکه مربوط به تنجز حکم است.
پاسخ
#3
کسی که قدرت ندارد نه قابل بعث و زجر است و نه اتمام حجت برایش مطرح است.
چگونه این بیان را تثبیت خطابات قانونی دانستید؟
لطفا تثبیت بودن این بیان را تقریب بفرمایید.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفکیک انحلال ثبوتی از انحلال اثباتی و تاثیر آن در بحث خطابات قانونیه مسعود عطار منش 6 465 18-بهمن-1401, 17:03
آخرین ارسال: علی آمنی
  ارشادی بودن جل خطابات شرعیه!!! مسعود عطار منش 0 153 16-دي-1401, 17:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان