ارسالها: 497
موضوعها: 239
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 117 بار در 106 ارسال
مرحوم نائینی معتقد است همان طوری که در متعلق خطابات حسن فعلی لازم است، حسن فاعلی نیز لازم است. فلذا اگر فعلی از روی غفلت صادر شد ساقط نمیشود. البته تذکر این نکته لازم است که ایشان علاوه بر معنای معروف تعبدی ( قصد قربت) معنای دیگری برای تعبدی مطرح میکنند به این معنا که فعل باید از روی اختیار و اراده و التفات انجام شود. لذا اصل اولی در اوامر را تعبدی به این معنا میداند. یکی از ادله ایشان حسن فاعلی است. اگر فعل بدون التفات انجام شود حسن فاعلی ندارد پس هنوز ساقط نشده است.
در روزهای آتی زوایای بیشتری برای این بحث بیان میشود و در فقه کثیر الابتلا است.
سوال اساسی این است که آیا در برای تحقق امثتال حسن فاعلی نیاز است؟
ارسالها: 172
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 155
سپاس شده 79 بار در 59 ارسال
آیا مقصود ایشان فقط عبادات است یا در تکالیفی که محرز است عبادی نیستند نیز چنین فرمایشی دارند؟!
مثلا در «وجوب انقاذ غریق»، اگر مکلف، غریق را بدون نیت خیر نجات دهد و کاملا قصدش ریا باشد (یا به هر نحوی هیچ نیت خیری در کارش نباشد و یا اصلا کاملا نیتش شر باشد) ایشان ملتزم به این میشوند که این شخص تکلیف انقاذ غریق را عصیان کرده و از این جهت مستحق عقاب است؟
ارسالها: 395
موضوعها: 180
تاریخ عضویت: مهر 1397
اعتبار:
12
سپاس ها 0
سپاس شده 68 بار در 60 ارسال
در تعریف عبادت هست قصد امتثال امر و اگر التفات نداشته باشد که عبادت متحقق نشده ولی به نظر حسن فاعلی غیر از غفلت هست
ارسالها: 395
موضوعها: 180
تاریخ عضویت: مهر 1397
اعتبار:
12
سپاس ها 0
سپاس شده 68 بار در 60 ارسال
جواب سید حائری هم واضح است که مراد فقط عبادات به معنی الاخص نیست بلکه مراد کلیه امور متقوم به قصد است چون کسی توهم هم نمیکند که انقاذ غریق التفات بخواهد