امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا این مسئله یک معیار جدید در اعلمیت است ؟
#1
سلام خدمت دوستان
یک سوال مهم و البته خیلی مبنایی برام مطرحه که انتظار دارم از دوستان جواب بگیرم:
سوال

اینکه یک مجتهد فتوایی که میده آیا باید سطح کلان و جامعه اسلامی رو هم در نظر بگیره یا نه ،به طور واضحتر و مفصل تر

مثلا اگر مجتهدی بخواهد ساخت مسجدی را در یک شهر در نظر بگیرد بدون جهت توسعه اسلامی و رشد اون جامعه و شهر، یک حالت پیدا میکنه !
و به راحتی میتونه فتوا بده که مثلا ساخت این مستحب است.
اما اگر با توجه و هشیاری به این مسئله (سطح کلان و توسعه جامعه اسلامی در جهت رشد) به این مطلب نگاه کنه
مانند اینکه ساخت این مسجد در فلان منطقه به دلالیلی باعث افول و ضعیف شدن جامعه اسلامی در سطح کلان و توسعه یا بین الملل میشه ایا باید فتوا به حرمت ساخت این مسجد بده؟
یعنی ایا جلوگیری از افول و ضعیف شدن جامعه اسلامی میتونه دلیل فتوا به حرمت یا هر حکمه دیگه ای خلاف حکم اولی اشیاء بشه؟و حکم ثانویه براش جعل بشه؟
اگر اینطوری باشد و بتوان، جلوگیری از ضعف جامعه اسلامی را دلیل شرعی دانست
فتواهای مجتهدی که در سطح خرد جامعه فتوا داده و ملتفت پیچیدگی های موضوعات یک جامعه نبوده (مثل فرض اینکه فتوا بدهد خرید و فروش فلان جنس جایز است اما این عمل خرید و فروش باعث وابستگی و ضعیفت شدن جامعه اسلامی بشه)
ایا باین فرض چنین مجتهدی اصلا صلاحیت فتوا دارد؟
یا فتوا حالت وجوب عمل دارد یاخیر(بنابرفرض فتوای وجوبی)

یا اصلا اگر مجتهدی آگاه تر به مسائل و پیچیدگی های موضوعات در سطوح خرد و کلان و بین الملل باشد و فتوا او با آگاهی صادر شده باشد،میتوان این آگاهی را هم جزو اعلم بودن مجتهد قرار داد آیا مصداق المیت پیدا میکند؟

و سوالات زیاد دیگه ای توی این زمینه که اگر موقعیتش پیش بیاد خیلی دوست دارم مطرح کنم و جواب قانع کننده بگیرم.......
پاسخ
 سپاس شده توسط كاظم ندائي
#2
باسم الله و بالله
بحث خوبی است.
درباره وجوب عمل به فتوای مجتهد عنایت دارید که در مباحث اجتهاد و تقلید مطرح شده که مکلف در صورت علم به خطای مستند مرجع چه وظیفه ای دارد، روشن است که جنین علمی از رهگذر گمان و استحسان حاصل نمی شود و باید خود فرد، حداقل مجتهد متجزی باشد.
این بحث را آیت الله سیدکاظم حائری شاگرد شهید صدر و صاحب تقریر مباحث الاصول در کتاب ارزشمند " ولایه الامر فی عصر الغیبه" نسبت به ولی امر هم طرح نموده اند.
در مورد سلب صلاحیت فتوی، مقداری بحث را داغ مطرح فرمودید. می توان گفت که اگر در فتاوای فراوانی از مجتهدی، علم به خطای مستند در احکامی با وجهه اجتماعی و بین المللی حاصل شد، چه بسا بگوییم در آن نوع احکام، فتاوای او دچار اشکال در ناحیه حجیت شده و اگر تجزی در اجتهاد را بپذیریم می توان گفت که ایشان واجد ملکه اجتهاد در فردیات دین هستند و در مابقی شک در حجیت فتاوای او داریم که شک در حجیت مساوق لاحجیت است. (شک در حجیت مساوق لاحجیت است برای کسی که بخواهد ابتدائا از چنین فردی فرضا تقلید کند و برای کسی که مقلدش بوده، شک نافع نیست و باید به علم به خطا برسد.)
وفقنا الله لمرضاته
علامه العلم کثره العباده
پاسخ
 سپاس شده توسط حاجی
#3
روشن نیست که سئوال شما از اعلمیت با فرض صلاحیت مرجعیت و افتاء است ؟ یا از اصل صلاحیت مرجعیت و افتاء ؟
بنا بر مفروض بودن صلاحیت ، می توان گفت که این بحث معیار جدیدی در اعلمیت نیست چرا که در توضیح اعلمیت فرموده اند که مثلا «« يعنى از تمام مجتهدهاى زمان خود حكم خدا را بهتر بفهمد»» ، «« در فهميدن حكم خدا از همۀ مجتهدين عصر خودش عالمتر باشد»» ، «« مجتهدى كه در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد»» و.....
بنابراین اگر آنچه شما فرمودید در فهم حکم واقعی موثر باشد (کما هو الحق) ، فردی که بر آن ملاک و معیار تسلط دارد در حقیقت در فهم حکم واقعی نسبت به فردی که بر آن ملاک تسلط ندارد ، برتری دارد . (بر فرض تساوی در سایر امور و الا باید مجموع امور را محاسبه کرد) .
پاسخ
#4
Lightbulb 
ملاک در اعلمیت مرجع تقلید چیست ؟

آیا ملاک تبحر در فقه و اصول و اشنایی با مسائل خمس و زکات و و ابواب فقهی است ؟

یا ملاک اعلمیت در رهبری و " ما یحتاج الیه المسلمین " است. ؟

ممکن است از برخی ادله استفاده کنیم که ملاک اعلمیت در رهبری و ما یحتاج الیه المسلمین است، نه صرف علمیت مصطلح
این لینک را ببینید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=338:heart:
وبلاگ بحر الفقاهة   moen1.persianblog.ir  

 (وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir  نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
پاسخ
#5
بسمه تعالي
هر چه قدر شناخت مجتهد نسبت به جهان و نيز منابع فقهي مخصوصا قرآن و سنّت قطعيه بيشتر باشد در حكمي كه مي دهد مؤثّر خواهد بود و مي توان گفت اگر دو مجتهد از هر نظر مساوي باشند آنكه شناخت او از جهان بهتر باشد فتوايش به واقعيت نزديكتر است
پاسخ
#6
برای من سوال هنوز حل نشده. اینکه مجتهد باید در فتوای خودش، توجه به عامل زمان و مکان داشته باشه و اینکه آیا زمان و مکان دخالت در حکم دارند یا ندارند یک حرف و یک مساله است که خوب مقالات متعددی در مورد اون نوشته شده و فی الجمله هم از چیزایی هست که همه قبولش دارند و اینکه آیا این مساله دخالت در اعلمیت داره یا نداره یک مساله دیگه است. فکر میکنم در سوال این دو مطلب بهم آمیخته شدن.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تعارض شفاء بودن سور مومن و مسئله ی انتقال بیماری سید رضا حسنی 13 6,015 11-خرداد-1399, 11:02
آخرین ارسال: علی دولت ابادی
Rainbow مهم و جالـــب : ملاک در اعـلـمـیت چیست ؟ ؟ ؟ تشکیک در اعلمیت !!!! م. مظفری 0 4,788 11-خرداد-1393, 09:39
آخرین ارسال: م. مظفری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان