امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ادعای عجیب مرحوم آغا ضیا در بحث کشف ملاکات
#1
استاد گنجی فرمود:مرحوم اغا ضیا میفرماید در اجتماع امر و نهی و قول به امتناع و تقدیم جانب نهی، اگر نماز در دار غصبی خوانده شود صحیح است چون ملاک وجود دارد. زیزا بنا بر امتناع و تقدیم جانب نهی، اطلاق هیئت وجوب نماز تخصیص زده میشود اما اطلاق ماده هنوز تقیید زده نشده است. لذا از اطلاق ماده کشف اطلاق ملاک میشود.
حکم به صحت نماز به خاطر مبنای ایشان است. مبنای ایشان این است که با از بین رفتن اطلاق هیئت، اطلاق ماده باقی است و از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میکنیم.
سوال: آیا در مواردی که حکم وجود ندارد، از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میشود؟
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
(30-دي-1397, 09:38)خیشه نوشته: سوال: آیا در مواردی که حکم وجود ندارد، از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میشود؟

به نظر می رسد :
اولا کشف ملاک از ماده بخاطر اتصاف ماده به هیأت استیعنی حتی اگر لفظ نماز را بکار ببریم و اطلاق داشته باشد نمی توان گفت همه  نماز ها ملاک دارند چون ماده نماز لا بشرط است ملاک دار بودن یا نبودن است و لکن اتصافش به وجوب است که باعث میشود کشف از ملاک کند یعنی از اتصاف نماز به وجوب انّا کشف می کنیم ملاک داشته و الا واجب نمی شد .
و من هنا یظهر در حالت عدم اتصاف کاشفی از ملاک وجود ندارد اللهم الا ان یقال بنا بر قول به صحیح چون ماده نماز بنابر قول به صحیح وضع شده است برای نماز صحیح و از طرفی اطلاق ماده اقتضاء می کند این نماز صحیح در حالت غصب هم محقق باشد و این یعنی نماز ملاک دارد و الا معنا نداشت صحیح باشد .
و ثانیا اشکال دیگری در مسأله هست و آن عدم تمامیت مقدمات حکمت است یعنی حتی بنابر قول به صحیح هم مقدمات حکمت سر نمی رسد چون شارع به هنگام امر به نماز در مقام بیان آن حصه ای از نماز است که قابل تحریک است و نماز در دار غصبی بنابر این که امر نداشته باشد نماز محرک الیه نیست تا شارع در مقام بیان آن باشد .
البته به نظر می رسد اشکالات دیگری هم هست که مجال پرداختن به آن واسع نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری
#3
نسبت به اشکال دوم شما باید گفت که فرض این است که قرینه منفصله است. وقتی قرینه منفصله بود پس اطلاق در ناحیه استعمال محقق شد. تنها مشکل ما این است که قرینه منفصله ظهور اطلاق از ناحیه وجوب از بین میبرد. ولی اطلاقی که در ناحیه ملاک بود هنوز باقی است. بله اگر قرینه متصل باشد از اول مانع از انعقاد اطلاق میشود ولی بحث در مورد قرینه منفصل است و قرینه منفصل فقط ظهور اطلاقی در ناحیه حکم از بین میبرد. پس در ناحیه ماده هنوز اطلاق باقی است.
پاسخ
#4
نسبت به اشکال اول نیز باید گفت که اتفاقا عکس مطلب شما در اصول منقح شده است. یعنی هیئت تابع ماده است. زیرا هیئت سوار بر ماده میشود و تابع اوست حال اگر اطلاق هیئت از بین رفت دلیل نمیشود که اطلاق ماده نیز از بین برود. البته در فرضی که ظهوری برای ماده منعقد شده است. چون قرینه منفصل است
پاسخ
#5
در امور عبادی عمل باید صلاحیت تقرب به مولی داشته باشد و اگر اطلاقی هم در مقام باشد قرینه داریم که با وجود نهی اطلاق بر این فرد قابل تطبیق نیست
پاسخ
#6
(15-بهمن-1397, 18:39)خیشه نوشته: نسبت به اشکال دوم شما باید گفت که فرض این است که قرینه منفصله است. وقتی قرینه منفصله بود پس اطلاق در ناحیه استعمال محقق شد. تنها مشکل ما این است که قرینه منفصله ظهور اطلاق از ناحیه وجوب از بین میبرد. ولی اطلاقی که در ناحیه ملاک بود هنوز باقی است. بله اگر قرینه متصل باشد از اول مانع از انعقاد اطلاق میشود ولی بحث در مورد قرینه منفصل است و قرینه منفصل فقط ظهور اطلاقی در ناحیه حکم از بین میبرد. پس در ناحیه ماده هنوز اطلاق باقی است.

دلالت دلیل بر وجود ملاک در بخش مراد استعمالی نیست که بفرمایید با دلیل منفصل، مراد استعمالی تغییری نمی‌کند و تنها آن بخش از مراد استعمالی که با دلیل منفصل نقض شد از حجیت می‌افتد و باقی‌اش به حجیت باقی می‌ماند.
بلکه دلالت دلیل بر وجود ملاک صرفا یک دلالت عقلی است که از احراز وجوب در مراد جدی به دست می‌آید. لذا هر گاه مراد جدی (ولو با دلیل منفصل) تضیق پیدا کرد، دیگر دلیلی بر وجود ملاک در آن حصه‌ای که وجوب ازش سلب شد، وجود نخواهد داشت.
پاسخ
#7
مثلا اگر دلیل عامی گفت «اکرم کل عالم» و دلیل منفصلی گفت «لا یجب اکرام العالم الفاسق»، نمی‌توانید با تمسک به دلیل عام بفرمایید اکرام هر عالمی ملاک دارد، و صرفا وجوب اکرام از عالم فاسق سلب شده. بلکه همین که با دلیل خاص کشف کردیم که در مراد جدی شارع، عالم فاسق وجوب اکرام ندارد، دیگر نمی‌توانیم بگوییم که اکرام عالم فاسق، ملاک دارد.
پاسخ
#8
(15-بهمن-1397, 18:39)خیشه نوشته: نسبت به اشکال دوم شما باید گفت که فرض این است که قرینه منفصله است. وقتی قرینه منفصله بود پس اطلاق در ناحیه استعمال محقق شد. تنها مشکل ما این است که قرینه منفصله ظهور اطلاق از ناحیه وجوب از بین میبرد. ولی اطلاقی که در ناحیه ملاک بود هنوز باقی است. بله اگر قرینه متصل باشد از اول مانع از انعقاد اطلاق میشود ولی بحث در مورد قرینه منفصل است و قرینه منفصل فقط ظهور اطلاقی در ناحیه حکم از بین میبرد. پس در ناحیه ماده هنوز اطلاق باقی است.
عرض بنده این است که اصلا حتی اگر قرینه ای هم در کار نباشد خود دلیل اصلا در مقام بیان این جهات نیست تا به اطلاقش تمام شود .
پاسخ
#9
(15-بهمن-1397, 18:41)خیشه نوشته: نسبت به اشکال اول نیز باید گفت که اتفاقا عکس مطلب شما در اصول منقح شده است. یعنی هیئت تابع ماده است. زیرا هیئت سوار بر ماده میشود و تابع اوست حال اگر اطلاق هیئت از بین رفت دلیل نمیشود که اطلاق ماده نیز از بین برود. البته در فرضی که ظهوری برای ماده منعقد شده است. چون قرینه منفصل است
عرض بنده این است که چه هیات سوار بر ماده شود چه بالعکس تفاوتی ندارد در این که کشف ملاک از ماده بخاطر اتصافش به هیات است مثلا کشف ملاک مقرب بودن نماز بخاطر اتصافش به وجوب است لذا اگر هیات عوض شود و مثلا در مورد حایض هیات نهی بکار رود همین ماده بخاطر اتصافش به هیات نهی مفسده دار میشود و ملاکی که کشف می شود ملاک مقرب نیست بلکه مبعد است پس این که هیات سوار ماده شود یا بالعکس ربطی به عرض بنده ندارد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 132 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 107 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 365 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 90 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  ضابطه تعمیم علت از منظر مرحوم نائینی خیشه 2 266 23-آبان-1402, 07:33
آخرین ارسال: خیشه
  ادعای اجماع در کتب فقهی و تدلیس در رأی خیشه 0 146 9-آبان-1402, 21:17
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 108 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه
  نقد احکام انشائیه مرحوم اخوند خیشه 0 145 25-ارديبهشت-1402, 18:45
آخرین ارسال: خیشه
  دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات خیشه 0 155 18-ارديبهشت-1402, 19:23
آخرین ارسال: خیشه
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 159 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان