13-بهمن-1397, 08:25
گاهی عنوان احدهما تنها در ذهن موجود بوده و ماورای ذهن تحققی ندارد مانند احدهمایی که در علم اجمالی وجود دارد که با اشاره اجمالی و تردیدی به واقع احدهما که متعین است اشاره می کنیم ؛ در چنین فرضی تردید در ذات احدهما وجود دارد .
گاهی عنوان احدهما حاکی از دو شیء معین و وجود اختیار در انتخاب آن است که در طول انتخاب متعین می شود که در واجبات تخییری این معنا از احدهما محقق است و عبارت اخرای صرف الوجود است .
بطور کلی جامع به دو نحو قابل تصور است : جامع به نحو مطلق الوجود و جامع به نحو صرف الوجود ؛ در لحاظ اول در واقع هر تحققی از جامع مورد نظر است ولی در لحاظ دوم اولین تحقق جامع مورد نظر است .
جلسۀ169 مورخ7/11/97
گاهی عنوان احدهما حاکی از دو شیء معین و وجود اختیار در انتخاب آن است که در طول انتخاب متعین می شود که در واجبات تخییری این معنا از احدهما محقق است و عبارت اخرای صرف الوجود است .
بطور کلی جامع به دو نحو قابل تصور است : جامع به نحو مطلق الوجود و جامع به نحو صرف الوجود ؛ در لحاظ اول در واقع هر تحققی از جامع مورد نظر است ولی در لحاظ دوم اولین تحقق جامع مورد نظر است .
جلسۀ169 مورخ7/11/97