امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حکومت قاعده احسان بر ادله ضمان
#1
مفاد قاعده  احسان این است: کسی که محسن است ضامن نیست و اگر آن احسان تبعاتی داشته باشد که اگر احسان نبود ضامن بود مثل تلف، ضامن آنها نیست. مراد از محسن در آیه‌ی شریفه « و ما علی المحسنین من سبیل » فقط احسان به دیگران نیست. محسن دو معنا دارد یک معنای متعدی یعنی احسان به دیگران و یک معنای لازم، محسن یعنی گناه کار نیست و مورد آیه هم که جهاد است همین احسان به معنای دوم است. هر چند نسبت قاعده‌ی احسان با تبعات افعال عموم و خصوص من وجه باشد ولی قاعده‌ی احسان به خاطر حکومت بر ادله‌ی تلف مقدم است. در روایت آمده است: «عنه عن ابراهيم عن النوفلي عن السكوني عن جعفر عن ابيه عليه‌السلام ان رجلا شرد له بعيران فاخذهما رجل فقرنهما في حبل فاختنق احدهما و مات فرفع ذلك إلى علي عليه‌السلام فلم يضمنه وقال : انما اراد الاصلاح» لسانش حکومت بر قاعده‌ی ضمان است به این بیان که خود «لم یضمنه» می گوید ضمانی بوده و برداشته شده است. در نتیجه اگر جایی مصداق احسان بود و اتلافی پیش آمد ضامن نیست.


 
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 1,165 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  حکومت مهدی خسروبیگی 2 2,568 27-دي-1397, 00:31
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مفاد و مدرک و تطبیقات قاعده اشتراک رضا یعقوبی 3 5,543 22-اسفند-1396, 12:33
آخرین ارسال: فطرس
  تأثیر استصحاب حکم توسط فقیه در جریان قاعده اشتراک رضا یعقوبی 2 3,380 21-اسفند-1396, 08:24
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  «تقریر»  مدرک قاعده یقین (یکی از مدارکی که تا کنون به آن پرداخته نشده است ) فطرس 2 5,128 27-دي-1396, 11:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «تقریر»  تفاوت قاعده یقین و استصحاب فطرس 0 11,025 21-فروردين-1395, 06:26
آخرین ارسال: فطرس
  «تقریر»  قاعده لا ضرر/تنبیهات احمدرضا 4 7,886 27-بهمن-1394, 10:50
آخرین ارسال: احمدرضا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان