امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توضیح انقلاب نسبت و فرق آن با شاهد جمع
#1
توضیح انقلاب نسبت و فرق آن با شاهد جمع:
انقلاب نسبت این است که یک خطاب بگوید یجب اکرام العالم، خطاب دیگر لایجب اکرام العالم، خطاب سوم بیاید و یکی از این دو خطاب را تخصیص بزند. قائلین به انقلاب نسبت می گویند جمع بین دو خطاب بین مقدار حجیت آن ها ست. خلاصه مدعای آن ها این است که جمع عرفی تابع نسبت سنجی در مقدار حجیت دو خطاب است نه تابع نسبت سنجی بین دلالت استعمالیه دو خطاب؛ دلالت استعمالیه که هنوز عوض نمی شود. ولی دلالت استعمالیه ای که حجت نیست اصلا صلاحیت تعارض ندارد. مقدار حجیت را باید نگاه کرد.
نکته: گاهی مخصص لفظی منفصل نیامده است بلکه علم خارجی است که مثل خطاب لفظی منفصل است.
علم به صدور و جهت وجود دارد. و علم به اینکه عالم فاسق قدر متیقن از لایجب اکرام العالم است. علم تفصیلی تشکیل می دهد. یا مثلا اجماع داشته باشیم نیز همین حکم را دارد. هذا هو معنی انقلاب النسبۀ
کبرای انقلاب نسبت این است. نقل شده است که برخی فرق گذاشته اند و گفته اند انقلاب نسبت را در جایی که دلیل لفظی منفصل باشد می پذیریم. مثل کتاب اضواء و آراء
اما شاهد جمع معنایش این است که ما هم نسبت به خطاب یجب اکرام العالم مخصص داریم هم لایجب اکرام العالم. به طوری که با این دو مخصص دیگر تعارض بین دو خطاب رفع می شود.
به نظر ما نه کبرای انقلاب نسبت عرفی است و نه شاهد جمع ولو اینکه شاهد جمع مورد اجماع است. به عنوان جمع عرفی آن ها را قبول نداریم. ثمره جایی ظاهر می شود که مطالبی است که از شاهد جمع نمی توان فهمید، ولی یک مطالبی هست که از شاهد جمع نمی فهمیم ولی از همان خطابین متباینین می توان فهمید. مثل اینکه مولا بگوید احب و اکره نسبت به دو خطاب؛ بعد از این شاهد جمع ها بود که یجب اکرام اعالم را بر عالم عادل حمل کردیم. ما این را قبول نداریم. می گوییم عرف شاهد جمع را به عنوان خودش احترام می کند. اما اینکه جمع عرفی اند شاهدی ندارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری
#2
(11-بهمن-1397, 12:44)سید رضا حسنی نوشته:
به نظر ما نه کبرای انقلاب نسبت عرفی است و نه شاهد جمع ولو اینکه شاهد جمع مورد اجماع است. به عنوان جمع عرفی آن ها را قبول نداریم. ثمره جایی ظاهر می شود که مطالبی است که از شاهد جمع نمی توان فهمید، ولی یک مطالبی هست که از شاهد جمع نمی فهمیم ولی از همان خطابین متباینین می توان فهمید. مثل اینکه مولا بگوید احب و اکره نسبت به دو خطاب؛ بعد از این شاهد جمع ها بود که یجب اکرام اعالم را بر عالم عادل حمل کردیم. ما این را قبول نداریم. می گوییم عرف شاهد جمع را به عنوان خودش احترام می کند. اما اینکه جمع عرفی اند شاهدی ندارد.
این پاراگراف خیلی درهم نوشته شده است . لطفا هنگام نقل مطالب از تعبیر و جملات گویاتر استفاده کنید .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن Payam_Khajei 0 153 24-بهمن-1402, 14:48
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نسبت روایات عرض با روایات نهی از تفسیر Payam_Khajei 0 85 21-بهمن-1402, 22:14
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز محمودی 3 447 22-اسفند-1401, 19:50
آخرین ارسال: خیشه
  اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به زمان حاضر موحدی اصل 0 324 21-آذر-1401, 15:12
آخرین ارسال: موحدی اصل
  مخل نبودن عمل منافی مروت نسبت به عدالت مهدی منصوری 0 1,421 22-مهر-1398, 20:22
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص سید رضا حسنی 1 2,569 27-بهمن-1397, 08:27
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فرض از بین رفتن اصل تعارض با خطاب سوم(در بحث انقلاب نسبت) سید رضا حسنی 0 1,761 11-بهمن-1397, 12:48
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نکته علمی:  بیان مرحوم هاشمی بر انقلاب نسبت و مناقشه در آن سید رضا حسنی 0 1,872 11-بهمن-1397, 12:46
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد نظریه آیت الله سیستانی نسبت به تفصیل در مسئله نسخ سید رضا حسنی 0 1,794 30-دي-1397, 15:39
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  تفاوت استدلال آقای خوئی در دوکتاب نسبت به عدم جریان استصحاب درشبهات حکمیة سید حسینی 1 7,141 14-فروردين-1392, 12:10
آخرین ارسال: سید محمود فریمانه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان