امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: ابطان سند محوری محض
#1
استاد در تاریخ 11 مهر سال 97 فرمودند:

اصل عقلایی بر این است که سند را محور اصلی قرار نمی دهند و به صرف مخدوش بودن سند، کل کلام را کنار نمی گذارند.

یکی از شواهدی که این اصل عقلایی را تأیید می کند روایتی است که در آن چنین وارده شده است: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ اخْتِلَافِ الْحَدِیثِ یَرْوِیهِ مَنْ نَثِقُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَا نَثِقُ بِهِ قَالَ إِذَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ حَدِیثٌ فَوَجَدْتُمْ لَهُ شَاهِداً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ أَوْ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِلَّا فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ»
 
در این روایت راوی سؤال می‌کند که اگر دو راوی با هم اختلاف داشتند و یکی موثوق به بود و دیگری خیر، به کدام عمل کنیم؟ اگر مشی سندمحوری مورد لحاظ قرار گیرد باید بگویند اصلا این دو تعارضی ندارند، آن روایتی را که غیر ثقه نقل کرده است کنار بگذار؛ ولی می‌بینیم که حضرت چنین پاسخی را مطرح نمی‌کنند بلکه ما را به مفاد روایت رهنمون می‌کنند. پس حضرت هم این اصل عقلایی را تأیید می‌کنند.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
 سپاس شده توسط مهدی قنبریان
#2
معنای «فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ» چیست؟
پاسخ
#3
ظاهرا معنایش این است که روایت فقط به درد راوی می خورد و حجیت برای ما ندارد
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری
#4
(12-بهمن-1397, 17:48)سید محسن حائری نوشته: معنای «فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ» چیست؟

سلام
آیا این سؤال اشاره به اشکالی در ذهن شما دارد یا اینکه صرفا استفهام است؟
اگر اشکال است مقداری توضیح بفرمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#5
استفهام است.
دلالت حدیث برای حقیر روشن نیست، لذا ردا و اثباتا نمی‌توانم نظری بدهم. چه بسا با روشن شدن دلالت حدیث، اشکالی به نظر برسد.
پاسخ
#6
سلام و درود
سند این روایت کجا هست؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  شاهدی دیگر بر ابطال سند محوری محمد 68 0 1,920 14-بهمن-1397, 21:30
آخرین ارسال: محمد 68
  نکته علمی:  بطلان سند محوری محض محمد 68 0 1,859 8-بهمن-1397, 00:12
آخرین ارسال: محمد 68

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان