حضرت استاد آیت الله شب زنده دار در رابطه با کیفیت ترتیب بین مراتب امر به معروف و نهی از منکر فرمودند:
ترتیبی که بین مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر مشهور است همان شروع از قلب و در صورت عدم تأثیر، زبان و با فرض عدم تأثیر زبان، اعمال قدرت است .
استدلالی که برای این قول، می توان بیان نمود، همان ادله ای است که لزوم رعایت ترتیب از خفیف به شدید را اثبات نمود و جز آن دلیلی دیگری نمی توان اقامه نمود؛ اطلاقات ادله ی امر به معروف و نهی از منکر، یا مقیّد به رعایت ترتیب می شوند و یا با توجه به ادله لزوم رعایت ترتیب اصلا اطلاقی برای ادله تشکیل نمی شود.
از یک سو، امر به معروف واجب است و از طرفی دیگر، ادله اطلاقی ندارند که به هر صورتی این واجب امتثال شود؛ بنابراین برای امتثال این واجب الاهیّ باید ترتیب رعایت شود و خفیف ترین این مراتب قلب سپس لسان و بعد ید است.
اما باید گفت اگر ملاک رعایت خفیف ترین است، گاهی اوقات اعمال قدرت خفیف تر از لسان یا قلب است و این خفیف بودن با توجه به افراد مختلف و شرایط مختلف، متفاوت است.
بنابراین باید گفت، کیفیت ترتیب مراتب امر به معروف، همان رعایت خفیف ترین از میان قلب و زبان و دست است .
ترتیبی که بین مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر مشهور است همان شروع از قلب و در صورت عدم تأثیر، زبان و با فرض عدم تأثیر زبان، اعمال قدرت است .
استدلالی که برای این قول، می توان بیان نمود، همان ادله ای است که لزوم رعایت ترتیب از خفیف به شدید را اثبات نمود و جز آن دلیلی دیگری نمی توان اقامه نمود؛ اطلاقات ادله ی امر به معروف و نهی از منکر، یا مقیّد به رعایت ترتیب می شوند و یا با توجه به ادله لزوم رعایت ترتیب اصلا اطلاقی برای ادله تشکیل نمی شود.
از یک سو، امر به معروف واجب است و از طرفی دیگر، ادله اطلاقی ندارند که به هر صورتی این واجب امتثال شود؛ بنابراین برای امتثال این واجب الاهیّ باید ترتیب رعایت شود و خفیف ترین این مراتب قلب سپس لسان و بعد ید است.
اما باید گفت اگر ملاک رعایت خفیف ترین است، گاهی اوقات اعمال قدرت خفیف تر از لسان یا قلب است و این خفیف بودن با توجه به افراد مختلف و شرایط مختلف، متفاوت است.
بنابراین باید گفت، کیفیت ترتیب مراتب امر به معروف، همان رعایت خفیف ترین از میان قلب و زبان و دست است .