امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟
#1
برای تصحیح استصحاب در اینگونه موارد و دفع محذور مثبت بودن استصحاب قید و اثبات تقید، جواب هایی مطرح شده
برخی همانند مرحوم خویی و صدر، فرموده اند که امر به وضو به نحو ترکیب با امر به نماز است یعنی مولا گفته است صل و تطهر
اما اشکال این بیان این است که طهارت در این صورت جزء مامور به( نه نماز) می شود که هم خلاف ارتکاز است و هم در شروط غیر اختیاری مثل صل فی النهار قابل تطبیق نیست علاوه بر اینکه در ساتر غصبی باید قائل به بطلان نماز باشید.
برای حل این اشکال چاره ای نیست جز اینکه گفته شود به جهت صحیحه زراره که به استصحاب طهارت برای صحت نماز تصریح کرده، در مواردی که شرط یا مانع، به نحو صرف ربط و تقید است، اجرای اصل در آن مانعی ندارد. بله در مواردی که ربط شرط و مانع به حروفی مانند علی یا فی و... است اجرای اصل در متعلق آن برای صحت مامور به مثبت است
پاسخ
#2
اولا: مگر صحت نماز، اثر شرعی وجود طهارت نیست؟

ثانیا: طهارت خودش یک حکم وضعی است و جریان استصحابش از باب «موضوع بودن برای حکمی شرعی» (مانند حیاة زید) نیست که بعد به دنبال مثبتاتش باشید. طهارت ظاهری هر وقت اثبات شود، هر چند که با اصل عملی اثبات شود، آثار حکم آن بار می‌شود. جریان آثار حکم ظاهری مورد اتفاق علماست.
برای مثال اگر چیزی که مستصحب النجاسة است، طرف علم اجمالی به برخورد با نجاستی دیگر قرار بگیرد، علما می‌فرمایند که از آنجایی که نجاست یک طرف علم اجمالی از قبل ثابت بوده، و نجاست طرف دیگر ثابت نیست، اصل طهارت در طرف دیگر جاری می‌گردد.
حال این که چنین جایی نیز می‌توان بحث اثبات را مطرح کرد و کسی مطرح نمی‌کند.
پاسخ
#3
ظاهرا اثر شرعی طهارت صحت نماز نیست بلکه صرفا جواز ورود به نمازه و الا با وضوی خالی که نماز تصحیح نمیشود بلکه وضو با نماز می شود صحت و امتثال امر
پاسخ
#4
لازم نیست که چیزی تمام العلة برای یک حکم شرعی باشد تا آن حکم شرعی اثر شرعی‌اش بشود. همین که جزء العلة برای صحت نماز باشد نیز، اثر شرعی خواهد بود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) Payam_Khajei 1 31 6-اسفند-1402, 20:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نحوه جریان قاعده حل از نظر آیت الله سیستانی و آیت الله زنجانی Payam_Khajei 1 62 25-دي-1402, 20:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 527 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 612 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 444 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  استدلال به آیه نفر برای اثبات وجوب تعلیم جاهل علی کریمیان 0 186 15-آذر-1401, 14:16
آخرین ارسال: علی کریمیان
  نکته علمی:  جمله شرطیه بعد از فاء تفریع قابل تمسک نیست حسین بن علی 5 741 26-خرداد-1401, 08:59
آخرین ارسال: 1001
  ریای در اجزاء عبادت مبطل عبادت نیست حسین بن علی 4 841 23-آبان-1399, 21:20
آخرین ارسال: حسین بن علی
  چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ حسین بن علی 0 543 23-آبان-1399, 21:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 835 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان