امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سلاحهای کشتار جمعی
#1
استاد قایینی در نشست امروز درباره استفاده از سلاحهایی که لازمه استفاده از ان کشتن کسانی باشد که کشتن انها جایز نیست مثل کودکان و زنان ضمن بحث از قاعده اولی روایت حفص را هم مطرح نمودند:
عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ مَدِينَةٍ مِنْ مَدَائِنِ أَهْلِ الْحَرْبِ هَلْ يَجُوزُ أَنْ يُرْسَلَ عَلَيْهِمُ الْمَاءُ وَ تُحْرَقَ بِالنَّارِ أَوْ تُرْمَى بِالْمَجَانِيقِ حَتَّى يُقْتَلُوا وَ فِيهِمُ النِّسَاءُ وَ الصِّبْيَانُ وَ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ وَ الْأُسَارَى مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَ التُّجَّارُ فَقَالَ يُفْعَلُ ذَلِكَ بِهِمْ وَ لَا يُمْسَكُ عَنْهُمْ لِهَؤُلَاءِ وَ لَا دِيَةَ عَلَيْهِمْ لِلْمُسْلِمِينَ وَ لَا كَفَّارَةَ...
و بیان فرمودند که این روایت صرف نظر از ضعف سندی مختص جهاد دفاعی با کفار میباشد و برای غیر ان تمسک نمیشود.
نکاتی به ذهن میرسد:
1-ضعف سند منجبر به عمل اصحاب است همانطور که در ریاض امده و جواز استفاده از منجنیق در جنگ مسلم بین اصحاب است واستفاده کردن پیامبر صلی الله علیه و اله هم در طائف در بین اصحاب مشهور است.
قاعدتا ایشان جبر را قبول ندارند صغرویا وکبرویا ولی قول خلاف مشهور فقها است.
2-در تبصره تذکره و منتهی و بسیاری از کتابهای دیگراین روایت حمل بر ضرورت شده و این مطلب روشن است بعید است اگر ضرورتی اقتضا نکند و جنگ متوقف بر ان نباشد به مفاد روایت عمل شود. و اطلاقی را که استاد ملتزم شدند خیلی عجیب بود فرمودند این روایت شامل جایی که استفاده از سلاح منجر به کشتن میلیونها ادم هم بشود میشود.
3- اینکه بگوییم مورد روایت مدائن اهل حرب است پس مثلا جهاد ابتدایی را نمیگیرد یا جنگ با بغاه را نمیگیرد و اطلاق دارد غیر ضرورت در جنگ دفاعی را هم میگیرد خیلی بعید است .
4- حل مطلب به عقیده اینجانب این است که اینها اصلا از مواردی که یحتاج الیه الناس باشد نیست تا شارع بخواهد در ان موضعی داشته باشد واعمال مولویت کند .معلوم است اگر در جنگ مجبور شدیم استفاده میکنیم نشدیم نه. بحث ندارد. هرکسی میفهمد. لذا نگاه تعبد امیز به روایت در نظر فقها نبوده مثل صلوه و صوم نیست که استاد تصریح کردند همانند انها باید بحث کنیم (رجوع به موضوع دخول سیاست واقتصاد در دیانت)

>>تذکر مدیر: این موضوع (تاپیک) با توجه به قوانین 3.6 تا 3.8 تالار به خاطر تکراری بودن بسته شد و این مطلب در موضوع مربوطه ادامه پیدا خواهد کرد. شما می توانید این بحث را در انجمن های زیر دنبال کنید:
 سپاس شده توسط حاجی ، جواهری
#2
علاوه بر مطالب امین:
1)قتل در این گونه روایات نهایت سوزاندن، غرق و یا مسموم کردن است که بسیار متفاوت است با نحوه کشتار سلاح های کشتار جمعی که در برخی موارد بر روی نسل های آینده اثر سوء دارد، در برخی موارد به کشتن بسیار زجرآور در یک دوره زمانی طولانی می انجامد و یا فقط منجر به بیماری های دردآور می شود. لذا نمی توان به این موارد تعدی کرد.
2)کافه عقلاء بما هم عقلاء استفاده از چنین سلاحهایی را ظلم می دانند ومحکوم می کنند و این مخالف فطرت بشری است.اگر قاعده ملازمه را قبول داشته باشیم استفاده از این سلاح ها شرعا حرام است.
3)دین اسلام دین رأفت و رحمت است و بعید است که اموری را تجویز کند که باعث انزجار عمومی از دین اسلام شود البته شاید این دلیل تامی نباشد و مؤید باشد.
4)از مجموع تعالیم دین اسلام خلاف این امر استفاده می شود یعنی جواز استفاده از سلاح های کشتار جمعی مخالف با روح دین و مذاق شارع است.دینی که توصیه نسبت به مراعات احوال جمادات دارد چه برسد به حال نباتات، حیوانات و انسانها.
حضرت علی(علیه السلام) عمرو عاص را نکشت به دلیل اینکه مستلزم نگاه به عورت او بود در حالی که قتل او می توانست سرنوشت جنگ را عوض کند!!(البته اگر این جریان درست باشد)
 سپاس شده توسط جواهری


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  استفاده از سلاح های کشتار جمعی(نصوص خاصه) عالم 6 9,613 5-اسفند-1399, 01:58
آخرین ارسال: علاوی
  استفاده از سلاح های کشتار جمعی(اصل و قاعده اولیه) عالم 1 5,771 5-اسفند-1391, 20:16
آخرین ارسال: امین

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان