امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراد از بیان در قاعده قبح عقاب بلا بیان
#1
Exclamation در جریان برائت در موارد دوران بین محذورین در توصلیات که هیچ کدام بر دیگری ترجیحی ندارند بود، قول اول از محقق خراسانی«ره» و برخی دیگر از بزرگان این بود که برائت عقلیه جاری نمی شود؛ چون بیان وجود دارد و آن بیان، علم اجمالی است بنابراین این قاعده اجرا نمی شود.

محقق خویی«ره» در مصباح الاصول فرموده بیانی که در قاعده قبح عقاب بلابیان مأخوذ است بیانی است که باعثیت و محرکیت داشته باشد در اینصورت اگر این بیان وجود داشته باشد موجب تنجیز تکلیف است و اگر آن بیان نباشد تنجیز وجود ندارد، در نتیجه قاعده قبح عقاب بلابیان جاری می شود، و در مانحن فیه چنین بیانی وجود ندارد چون علم اجمالی تعلق گرفته به وجوب یا حرمت و مکلف نه می تواند موافقت قطعیه کند و نه می تواند مخالفت قطعیه کند بلکه مکلف یا آن را انجام می دهد و یا آن را ترک می کند.

محقق تبریزی«ره» در دروس فی مسائل علم الاصول می گوید بیان در قاعده قبح عقاب بلابیان بیانی است که مصحِّح عقاب بر مخالفت باشد و در مانحن فیه علم اجمالی نمی تواند مصحِّح عقاب بر مخالفت باشد، چون مخالفت قطعیه و موافقت قطعیه قابل احراز نیست پس در موارد دوران بین محذورین بیان مصحِّح عقاب نیست، در نتیجه قاعده قبح عقاب بلابیان جاری می شود.

استاد میفرمایند: محقق اصفهانی«ره» میفرمایند: شرط تنجز تکلیف دو امر می باشد؛ شرط اول این است که بیان بر تکلیف وجود داشته باشد -چه بیان تفصیلی و چه بیان اجمالی-، شرط دوم نیز این است که مکلف تمکن از موافقت قطعیه و مخالفت قطعیه داشته باشد و این دو شرط نیز ربطی به یکدیگر ندارند، بنابراین شرط عدم تنجز تکلیف این است که یکی از این دو شرط وجود نداشته باشد، به خلاف تنجز تکلیف که نیاز به تحقق هر دو امر دارد؛ پس اینکه محقق خویی«ره» یا شیخنا الاستاد«ره» گفته اند بیان اینچنینی وجود ندارد خلط وصول و قدرت با یکدیگر است، چون محقق خراسانی«ره» که می گوید قبح عقاب بلا بیان جاری نمی شود نمی خواهد بگوید تکلیف تنجز دارد بلکه ایشان فقط شرط وصول تکلیف را ثابت می داند اما این سخن به این معنا نیست که ایشان تکلیف را منجز می داند بلکه چون در موارد دوران بین محذورین قدرت بر موافقت و مخالفت قطعیه وجود ندارد تکلیف منجز نمی شود به این دلیل که قاعده دیگری وجود دارد و آن قبح تکلیف به غیر مقدور می باشد یعنی مکلف کردن مکلف به تکلیفی که نمی تواند آن را انجام دهد قبیح است، پس بزرگانی که به محقق خراسانی«ره» اشکال می کنند که بیان قاعده قبح عقاب بلابیان بیان باعث یا بیان مصحح عقاب است که در موارد دوران بین محذورین وجود ندارد پس قاعده قبح عقاب بلابیان جاری می شود خلط بین دو مطلب است.


فایل‌های پیوست
.docx   U1ms2_13971023-061_mo1_mfeb.ir.docx (اندازه 42.32 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ
#2
ظاهرا مفروض در کلمات نقل شده وحدت واقعه است و لکن در بسیاری از موارد واقعه استمرار داشته و به مرور زمان موافقت و مخالفت قطعیه اش امکان دارد ؛ اگرچه در این بحث موافقت قطعیه ملازم با مخالفت قطعیه می باشد.لذا در بررسی مسأله این نکته هم باید مد نظر قرار گیرد که لازمۀ جریان برائت این است که در وقائع بعدی ترخیص در مخالفت قطعیه شود اگر چه در کنار این مخالفت ، موافقت قطعیه هم محقق شود .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  راه های بیان ترخیص از سوی شارع در موارد علم اجمالی فطرس 3 2,894 30-بهمن-1398, 08:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  سؤال:  آیا در دوران بین محذورین حق الطاعه جاری و بالتبع عقاب ثابت می شود؟ 89207 2 3,338 12-اسفند-1397, 16:25
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان