امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فرض مسافر بودن تمامی افراد نماز جمعه
#1
یکی از مباحثی که در بحث استثناء شدگان از نماز جمعه مطرح می شود این است که آیا خود مسافرین که استثناء شده اند می توانند برای خود اجتماع کنند و نماز جمعه ای را تشکیل دهند؟؟!
برای جواب بدین سوال باید روایات را بررسی و بین آن ها جمع کرد. برخی از روایاتی که شبهه عدم مشروعیت در ذهن ایجاد می کنند مانند این روایت هستند: « عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ فِي السَّفَرِ جُمُعَةٌ وَ لَا أَضْحًى وَ لَا فِطْرٌ»[b][1][/b]
در مقابل این روایت، روایتی دال بر مشروعیت است: « أَبِي ره قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: [b]أَيُّمَا مُسَافِرٍ صَلَّى الْجُمُعَةَ رَغْبَةً فِيهَا وَ حُبّاً لَهَا أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ مِائَةِ جُمُعَةٍ لِلْمُقِيمِ»[b][1].[/b][/b]
جمع بین روایات این است که لیس فی السفر جمعه را با توجه به اینکه روایاتی آمده است که اگر مسافر شرکت در نماز جمعه کند اشکالی ندارد، حمل می کنیم بر اینکه جمعه را مسافرین منعقد نکنند. یعنی نباید مسافرین تمام العدد باشند و حضورشان و مکملیت آن ها اشکالی ندارد. شاید اینکه می توانند مکمل باشند نیز بتوان از همان روایت استفاده کرد که می گفت حضور آنان اشکالی ندارد.

روایاتی که می گوید مسافرین جمعه را نخوانند نیز به همین معنا [عدم جواز انعقاد جمعه توسط مسافرین به صورتی که تمام افراد آن مسافر باشد] حمل می شوند.



















[1] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، شیخ صدوق، ج1، ص37.
















[1] المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، ج2، ص372.
پاسخ
#2
چرا روایت «لیس فی السفر...» را حمل بر عدم وجوب نمی‌کنند؟
بدین معنا که تشکیل نماز جمعه برای مسافران، هر چند همه مسافر باشند مطلوب است اما واجب نیست.
پاسخ
#3
(21-بهمن-1397, 14:06)سید محسن حائری نوشته: چرا روایت «لیس فی السفر...» را حمل بر عدم وجوب نمی‌کنند؟
بدین معنا که تشکیل نماز جمعه برای مسافران، هر چند همه مسافر باشند مطلوب است اما واجب نیست.

سلام علیکم ظاهرا معنای شما با اطلاق روایت سازگاری نداشته باشد. لیس نفی موضوع است که عدم مشروعیت معنای ظاهری آن است ا
پاسخ
#4
(20-بهمن-1397, 23:00)سید رضا حسنی نوشته: یکی از مباحثی که در بحث استثناء شدگان از نماز جمعه مطرح می شود این است که آیا خود مسافرین که استثناء شده اند می توانند برای خود اجتماع کنند و نماز جمعه ای را تشکیل دهند؟؟!
برای جواب بدین سوال باید روایات را بررسی و بین آن ها جمع کرد. برخی از روایاتی که شبهه عدم مشروعیت در ذهن ایجاد می کنند مانند این روایت هستند: « عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ فِي السَّفَرِ جُمُعَةٌ وَ لَا أَضْحًى وَ لَا فِطْرٌ»[b][1][/b]
در مقابل این روایت، روایتی دال بر مشروعیت است: « أَبِي ره قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: [b]أَيُّمَا مُسَافِرٍ صَلَّى الْجُمُعَةَ رَغْبَةً فِيهَا وَ حُبّاً لَهَا أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ مِائَةِ جُمُعَةٍ لِلْمُقِيمِ»[b][1].[/b][/b]
جمع بین روایات این است که لیس فی السفر جمعه را با توجه به اینکه روایاتی آمده است که اگر مسافر شرکت در نماز جمعه کند اشکالی ندارد، حمل می کنیم بر اینکه جمعه را مسافرین منعقد نکنند. یعنی نباید مسافرین تمام العدد باشند و حضورشان و مکملیت آن ها اشکالی ندارد. شاید اینکه می توانند مکمل باشند نیز بتوان از همان روایت استفاده کرد که می گفت حضور آنان اشکالی ندارد.

روایاتی که می گوید مسافرین جمعه را نخوانند نیز به همین معنا [عدم جواز انعقاد جمعه توسط مسافرین به صورتی که تمام افراد آن مسافر باشد] حمل می شوند.



















[1] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، شیخ صدوق، ج1، ص37.
















[1] المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، ج2، ص372.
پاسخ
#5
در جواهر روایات صحیحه ای آمده است که از آنها برداشت میشود مسافرین میتوانند نمازجمعه اقامه کنند حتی اگر همه مسافر باشند ومنهم الامام
پاسخ
#6
(21-بهمن-1397, 20:36)سید رضا حسنی نوشته:
(21-بهمن-1397, 14:06)سید محسن حائری نوشته: چرا روایت «لیس فی السفر...» را حمل بر عدم وجوب نمی‌کنند؟
بدین معنا که تشکیل نماز جمعه برای مسافران، هر چند همه مسافر باشند مطلوب است اما واجب نیست.

سلام علیکم ظاهرا معنای شما با اطلاق روایت سازگاری نداشته باشد. لیس نفی موضوع است که عدم مشروعیت معنای ظاهری آن است ا

علیکم السلام و رحمة الله.
چطور می‌فرمایید با اطلاق روایت سازگاری ندارد؟ متوجه نشدم.
------
درست است که لیس نفی موضوع است اما اولا این که نفی موضوع به معنای عدم مشروعیت باشد، خودش محل بحث و تأمل است. و ثانیا بعد التسلیم به این که نفی موضوع به معنای عدم مشروعیت است، بحث در این جا، بحث از جمع عرفی است. عرض حقیر این بود که به جای این که روایت دوم را حمل کنید به جایی که «خود مسافران نماز را به پا نکرده‌اند» (که خود خلاف ظاهر است) روایت اول را حمل کنید به «عدم وجوب» (که باز هم طبق فرض، خلاف ظاهر است).
علی ای حال در جمع عرفی باید مرتکب تخلف از ظهور شد، اولویت جمعی که شما مطرح نمودید نسبت به عرض حقیر چیست؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شمول وقت اختصاصی نسبت به نماز با مقدمات آن سید رضا حسنی 0 309 7-ارديبهشت-1398, 15:03
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  معنای وقت اختصاصی نماز سید رضا حسنی 0 319 30-فروردين-1398, 18:01
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بهترین جواب از سوال مردم از وقت دقیق نماز ظهر سید رضا حسنی 2 501 26-فروردين-1398, 11:19
آخرین ارسال: محمد هادی
  ایا نماز شفع مستقلا بدون وتر مطلوبیت دارد؟ سید رضا حسنی 0 470 24-اسفند-1397, 00:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مشروعیت نافله در صورت در وطن بودن دراول وقت سید رضا حسنی 0 388 17-اسفند-1397, 18:56
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  سقوط نوافل نماز های چهاررکعتی در اماکن اربعه سید رضا حسنی 0 356 17-اسفند-1397, 18:47
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بررسی حکم سقوط نماز نافله عشاء در سفر سید رضا حسنی 0 434 9-اسفند-1397, 10:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  جمع بین دو روایت از پیامبر در مورد ازدیاد و تنقیص نماز های واجب مکلفین سید رضا حسنی 5 868 7-اسفند-1397, 16:35
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  آنچه برای امام جمعه مستحب است اصل تکیه کردن است نه سلاح گرفتن سید رضا حسنی 0 503 30-بهمن-1397, 20:37
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دلیل افضلیت نماز جمعه مسافر نسبت به حاضرین سید رضا حسنی 2 642 23-بهمن-1397, 22:55
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان