23-بهمن-1397, 10:45
استاد در تاریخ23/11/97 فرمودند :
روح و جوهرۀ امر و نهی ، همان تحریک است و با لحاظ این مطلب معلوم میشود هر گاه به شئی امر می شود در واقع به ضدش نهی هم تعلق می گیرد و این امر و نهی حقیقت و جوهره اش یک تحریک است مثلا وقتی تحریک به صلات می کند در واقع همین تحریک زجر از ترک الصلات است و تحریک مستقلی نیست .
البته در نحوۀ بیان و اعتبار امر و نهی می تواند فرق داشته باشد ولی جوهره اش یک تحریک است .
روح و جوهرۀ امر و نهی ، همان تحریک است و با لحاظ این مطلب معلوم میشود هر گاه به شئی امر می شود در واقع به ضدش نهی هم تعلق می گیرد و این امر و نهی حقیقت و جوهره اش یک تحریک است مثلا وقتی تحریک به صلات می کند در واقع همین تحریک زجر از ترک الصلات است و تحریک مستقلی نیست .
البته در نحوۀ بیان و اعتبار امر و نهی می تواند فرق داشته باشد ولی جوهره اش یک تحریک است .