27-بهمن-1397, 00:33
برهان شهید صدر بر عدم طرف معارضه واقع شدن عام فوقانی
اینکه عام فوقانی بعد از تعارض خاصین مرجع است یا خیر مورد بحث است. شهید صدر برهان آورده است که محال است عام فوقانی طرف معارضه باشد ؛ زیرا اکرم کل عالم با آن اکرم العالم الفاسق متوافقین است و با آن لاتکرم العالم االفاسق هم رابطه ی قرینه و ذو القرینه دارد و با هم تهافت ندارند. حجیت یک دلیل مشروط به عدم خاص مخالف معتبر است؛ لذا تمانعی بین عام و خاص مخالف معتبر نیست. بعد از این خاص ها عام می شود حجت بلامعارض؛ در مانحن فیه هم همین است.