امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پذیرفتن دو داعی برای تحقق قربی شدن عمل از سوی مرحوم خویی
#1
مرحوم خویی در تنقیحدر باب وضوء گفته است که ما دو داعی داریم. یا محبوبیت است یا قصد امر است. البته باید دقت شود که لبّ محبوبیت نیز همان قصد امر خداوند است. پس در حقیقت به نظر مرحوم خویی برای عبادی شدن امتثال باید قصد امر شود ولی قصد امر دو گونه است یا خود امر را قصد می­کند و یا محبوبیت عمل نزد شارع را قصد می­کند.1-   این که در روایت آمده است: ( قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ.) موضوع روایت صحیحه عبّاد است روایت عبادت شدن را بیان نمی­کند. منظور روایت این است که عبادتی که سر می­زند یکی از این سه داعی پشتوانه آن است. دلیل این مطلب نیز سیره عقلاء است که حاکم است به این که برای عبادت شدن امتثال، حسن فعلی و حسن فاعلی لازم است. حسن فاعلی هم یا به خاطر محبوبیت نزد خداوند است و یا قصد امر مولا است. به تعبیر خود مرحوم خویی، اضافه به ربّ شود. لذا نماز خواندن برای خلاصی از جهنم عبادت نیست. بلکه باطل است.مگر به صورت داعی بر داعی باشد

مثلا این که نماز خوانده می­شود تا مریض شفا داده شود به این معنا است که نماز را به خاطر خدا بخواند و داعی او شفا پیدا کردن مریض است. پس داعی اول، امر خدا است و داعی دوم، شفا پیدا کردن مریض است.
پاسخ
#2
در همین روایت که بیان کردید از اقسام دیگر نفی عبادت نکرده است بلکه فرموده است این قسم سوم افضل عبادات است پس مابقی هم عبادتند و فقط این آخری افضل است
پاسخ
#3
مرحوم خویی میفرماید موضوع روایت عبادت است یعنی فرض این است که اول عبادت محقق شده است حال یا به قصد امر و یا قصد محبوبیت نزد شارع. بعد داعی اعمال یکی از این سه مطلب است. لذا اصلا روایت ناظر به بیان عبادیت عبادت نیست تا فرمایش شما جاری شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انفتاحی بودن مرحوم شیخ از نظر استاد گنجی خیشه 0 38 27-فروردين-1403, 20:00
آخرین ارسال: خیشه
  اشتراط ضبط برای حجیت خبر واحد از منظر استاد گنجی خیشه 3 251 30-بهمن-1402, 08:56
آخرین ارسال: خیشه
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 135 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 116 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  مفهوم داشتن جملات شرطیه مسوق برای بیان موضوع خیشه 0 123 13-آذر-1402, 21:38
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 402 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 96 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  ضابطه تعمیم علت از منظر مرحوم نائینی خیشه 2 285 23-آبان-1402, 07:33
آخرین ارسال: خیشه
  عدم تحقق انسداد صغیر در شریعت خصوصا قول لغوی خیشه 8 436 2-آبان-1402, 19:18
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 117 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان