امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم جریان برائت عقلی و شرعی در شبهات مصداقیه تحریمیه
#1
استاد شهیدی در تاریخ 23 بهمن فرمودند:

مرحوم بروجردی فرموده اند: در شبهات تحریمیه مصداقیه برائت جاری نمی شود. به این دلیل که اولا جریان برائت در شبهات تحریمیه مصداقیه منوط به انحلال نهی به افراد است که این انحلال چه در جعل و چه در مقام فعلیت و مجعول در نواهی صحیح نیست؛ زیرا در مثل حرمت کذب، نهی به صرف الوجود است و افراد متعلق نهی نیستند هر چند که با عصیان یا امتثال یک فرد، تکلیف از بین نمی رود چون مفسده تکلیف باقی مانده است. بنابر این هر کذب عصیان مستقلی دارد هر چند که نهی مستقلی حتی در مقام فعلیت نیز ندارد. پس برائت از تکلیف در شبهات تحریمیه مصداقیه معنا ندارد.
استاد به این وجه اشکال نمودند که ظاهر ادله انحلال نهی است حتی در مقام جعل ولی انکار انحلال در فعلیت حکم با وجود مفسده و عصیان بر هر فعلی به نوعی تناقض است و غیر معقول زیرا در صورتی نهی ز صرف الوجود است که فقط فرد اول مفسده داشته باشد و در غیر این صورت نهی از طبیعت ساریه خواهد بود و نسبت به افراد منحل می شود.
پاسخ
#2
(27-بهمن-1397, 21:35)حسین بن علی نوشته: استاد شهیدی در تاریخ 23 بهمن فرمودند:

مرحوم بروجردی فرموده اند: در شبهات تحریمیه مصداقیه برائت جاری نمی شود. به این دلیل که اولا جریان برائت در شبهات تحریمیه مصداقیه منوط به انحلال نهی به افراد است که این انحلال چه در جعل و چه در مقام فعلیت و مجعول در نواهی صحیح نیست؛ زیرا در مثل حرمت کذب، نهی به صرف الوجود است و افراد متعلق نهی نیستند هر چند که با عصیان یا امتثال یک فرد، تکلیف از بین نمی رود چون مفسده تکلیف باقی مانده است. بنابر این هر کذب عصیان مستقلی دارد هر چند که نهی مستقلی حتی در مقام فعلیت نیز ندارد. پس برائت از تکلیف در شبهات تحریمیه مصداقیه معنا ندارد.
استاد به این وجه اشکال نمودند که ظاهر ادله انحلال نهی است حتی در مقام جعل ولی انکار انحلال در فعلیت حکم با وجود مفسده و عصیان بر هر فعلی به نوعی تناقض است و غیر معقول زیرا در صورتی نهی ز صرف الوجود است که فقط فرد اول مفسده داشته باشد و در غیر این صورت نهی از طبیعت ساریه خواهد بود و نسبت به افراد منحل می شود.
به نظر می رسد برای کشف نظریه صحیح در مسأله باید دید حقیقت تکلیف چیست که بعد ببینیم ایا منحل است یا نه .
برای این که ببینیم حقیقت تکلیف چیست باید به اثر اصلی تکلیف یعنی حکم عقل به لزوم امتثال توجه کنیم چون اساسا وقتی می گوئیم اینجا تکلیف هست یا نیست یعنی اگر باشد  اثر اصلی اش این است که عقل حکم به لزوم امتثال میکند و اگر نباشد نمی کند .
حال باید دید موضوع حکم عقل به لزوم امتثال چیست ؟
به نظر قاصر بنده بسیار روشن است که جعل بما هو جعل موضوع حکم عقل به لزوم امتثال نیست بلکه جعل باید به فعلیت برسد تا موضوع حکم عقل شود و فعلیت جعل زمانی است که تمام قیود اخذ شده در دلیل ( لفظی و لبی) محقق شود تا مولا بر اساس حکم خود اراده کند و زمانی که در مولا چنین اراده ای محقق شد حکم فعلی می باشد یعنی حکم عقل به لزوم امتثال به دنبالش می اید و من هنا یظهر مولا از تک تک افراد کذب بدش می اید و از تمام مکلفین می خواهد تک تک افراد کذ ب را ترک کنند یعنی اراده به ترک تمام افراد کذب به گونه ای که با عصیان فرد اول هنوز اراده به ترک فرد دوم موجود است و این یعنی انحلال پس اگر به حقیقت تکلیف توجه کنیم انحلال بسیار روشن و بدیهی به نظر می رسد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه جریان قاعده حل از نظر آیت الله سیستانی و آیت الله زنجانی Payam_Khajei 1 64 25-دي-1402, 20:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اختصاص جریان حدیث لاتعاد به اجزاء و شرایط خود نماز در بیان آیت الله شاهرودی هادی اسکندری 1 1,496 1-فروردين-1399, 02:16
آخرین ارسال: مَنْ راسُ مٰالِه الرّجاء
  نقد قول به جریان ربای معاوضی در نقود رائجه هادی اسکندری 0 887 27-بهمن-1398, 22:38
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  حکم شرعی حرکات خروجیه از مکان مغصوب هادی اسکندری 0 984 17-بهمن-1398, 20:07
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم ملازمه بین تجویز قانون مجعول از جانب ولی امر و تجویز شرعی هادی اسکندری 3 2,283 6-بهمن-1398, 23:55
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نکته علمی:  برائت در شبهه موضوعیه نهی از صرف الوجود حسین بن علی 0 1,907 8-اسفند-1397, 01:05
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکال:  عدم جریان برائت در شبهات مصداقیه تحریمیه 2 حسین بن علی 2 3,461 6-اسفند-1397, 15:19
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مساله جدید: دو شرط مهم برای اجرای برائت در موانع مومن 1 2,389 5-اسفند-1397, 11:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال:  آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ حسین بن علی 3 3,145 18-بهمن-1397, 12:40
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  ریختن پول به حساب بانکی، اثر شرعی ندارد مومن 0 1,643 11-بهمن-1397, 12:24
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان