امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: عدم جریان برائت در شبهات مصداقیه تحریمیه 2
#1
استاد شهیدی در تاریخ 23 بهمن فرمودند:

مرحوم بروجردی فرموده اند: در شبهات تحریمیه مصداقیه برائت جاری نمی شود.
 به این دلیل که هر چند نهی ازمحرمات انحلالی باشد نیز برائت عقلی که مفاد قاعده «قبح عقاب بلا بیان» است موضوعش بیان از جانب مولا است و وظیفه مولا بیان کبریات است و وقتی بیان بر کبری تمام شد دیگر عقل عقاب را قبیح نمی داند زیرا مولا وظیفه خود را انجام داد و حرمت خمر را بیان کرد و این که بگوید این مایع خمر است، وظیفه مولا نیست و لذا اگر شک در خمریّت مایع شود برائت عقلیه جاری نمی شود و باید احتیاط کرد. و برائت شرعی نیز جاری نمی شود زیرا مفاد برائت شرعی این است که در جایی که جهل به تکلیف عذر است و علم به تکلیف منجّز است شارع امتناناً احتیاط را در موارد جعل بر شما واجب نکرده است؛ رفع ما لایعلمون یعنی آنچه از تکالیف که شما نمی دانید و اگر می دانستید بر شما منجّز بود، حال که نمی دانید بر شما منجّز نیست.
استاد فرمودند: نیز برائت عقلیه را حتّی در شبهات حکمیه قبول نداریم و معتقدیم قبح عقاب بلابیان یک قضیه ضروریه به شرط محمول است؛ اگر مراد از بیان مصحح عقاب باشد قضیه ضروریه به شرط محمول است یعنی عقاب در جایی که عقاب مصحح ندارد قبیح است و اگر بیان به معنای علم است و عقاب بدون علم به واقع قبیح است وجدان ما این مطلب را درک نمی کند.
بله بعید نیست برائت عقلائیه در موالی عقلائیه قبل از بیان وجود داشته باشد یعنی تا خطاب تکلیف در معرض وصول نباشد عقلاء می گویند مولا حق ندارد عبدش را عقاب کند مثلاً تا مولا به عبد خود نگفته است که «لاتشرب الخمر» حق ندارد که عبد خود را نسبت به شرب خمر عقاب کند و این برائت عقلائیه در شبهات حکمیه وجود دارد و انصافاً این برائت در شبهات موضوعیه بعد از فحص نیز وجود دارد.
و بر فرض برائت عقلی جاری نباشد برائت شرعی «رفع ما لایعلمون، ما حجب الله علم عن العباد فهو موضوع عنهم» نسبت به شبهات موضوعیه اطلاق دارد و در آن قید نشده است که تنها در جایی جاری شود که عقل حکم به احتیاط نکند یعنی قید نشده است که هر کجا برائت عقلی جاری بود برائت شرعی جاری می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری ، مسعود عطار منش
#2
(28-بهمن-1397, 14:35)حسین بن علی نوشته: استاد شهیدی در تاریخ 23 بهمن فرمودند:

مرحوم بروجردی فرموده اند: در شبهات تحریمیه مصداقیه برائت جاری نمی شود.
 به این دلیل که هر چند نهی ازمحرمات انحلالی باشد نیز برائت عقلی که مفاد قاعده «قبح عقاب بلا بیان» است موضوعش بیان از جانب مولا است و وظیفه مولا بیان کبریات است و وقتی بیان بر کبری تمام شد دیگر عقل عقاب را قبیح نمی داند زیرا مولا وظیفه خود را انجام داد و حرمت خمر را بیان کرد و این که بگوید این مایع خمر است، وظیفه مولا نیست و لذا اگر شک در خمریّت مایع شود برائت عقلیه جاری نمی شود و باید احتیاط کرد. و برائت شرعی نیز جاری نمی شود زیرا مفاد برائت شرعی این است که در جایی که جهل به تکلیف عذر است و علم به تکلیف منجّز است شارع امتناناً احتیاط را در موارد جعل بر شما واجب نکرده است؛ رفع ما لایعلمون یعنی آنچه از تکالیف که شما نمی دانید و اگر می دانستید بر شما منجّز بود، حال که نمی دانید بر شما منجّز نیست.
تقریبات متعددی برای قاعده قبح عقاب بلا بیان وجود دارد که اشکال مذکور تنها مبتنی بر یکی از تقریبات است . تقریب دیگری که این اشکال بر آن وارد نیست عبارت است از این که عبد باید تابع اراده مولای خود باشد یعنی حتی اگر شیئی ملاک داشته باشد ولی الزام به آن ملاک مفسده داشته باشد یا با مصلحت در ترخیص منافات داشته باشد عبد نباید خود را ملزم بداند بلکه باید خود را مرخص بداند چون مولایش بر اساس حکمتی که دارد نسبت به فلان شیء اراده ترخیصی دارد ؛ حال اگر شخصی شک کند مولایش چه اراده ای دارد اصلا تمکن از تبیعت اراده او ندارد و طبیعتا مولایش هم نمی تواند او را عقاب کند چون عبد می گوید من احتمال میدادم شما از من اراده ترخیصیه داشته باشی و ملزم دانستن من مفسده داشته باشد لذا تمکن نداشتم از تبیعت الزامی که در واقع بود و من نمی دانستم .
این تقریب ( با غض نظر از صحت و سمقش) دچار اشکال مذکور نیست و حتی در شبهات موضوعیه هم می آید .
پاسخ
#3
(28-بهمن-1397, 14:35)حسین بن علی نوشته: بله بعید نیست برائت عقلائیه در موالی عقلائیه قبل از بیان وجود داشته باشد یعنی تا خطاب تکلیف در معرض وصول نباشد عقلاء می گویند مولا حق ندارد عبدش را عقاب کند مثلاً تا مولا به عبد خود نگفته است که «لاتشرب الخمر» حق ندارد که عبد خود را نسبت به شرب خمر عقاب کند و این برائت عقلائیه در شبهات حکمیه وجود دارد و انصافاً این برائت در شبهات موضوعیه بعد از فحص نیز وجود دارد.

بنده خیال می کنم برائت عقلائی هم جاری نیست چون برائت عقلائیه در واقع بازگشت به اجتجاج به ظهور حال مولا دارد یعنی وقتی مولا از طرق عادی تمکن از بیان دارد و سکوت می کند ظهور حالش در عدم اراده و الزام است و الا اگر مولایی را در نظر بگیرید که به هر دلیل شرایطی برایش پیش آمده که نمی تواند صحبت کند و تمکن از بیان اراده خود ندارد حال اگر عبد احتمال دهد مولایش اراده الزامی از وی دارد و در عین حال اعتنا نکند عقلاء می گویند نسبت به حق مولای خود بی اعتنایی کردی و این قبیح بوده و در صورت مخالفت یا تکلیف واقعی استحقاق عقاب وجود دارد و همچنین در شبهات موضوعیه که مولا وظیفۀ ورود ندارد وارد شود باز هم ظهور حال ندارد لذا جریان برائت عقلائیه نه در شبهات حکمیه و نه در شبهات موضوعیه روشن نیست .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه جریان قاعده حل از نظر آیت الله سیستانی و آیت الله زنجانی Payam_Khajei 1 74 25-دي-1402, 20:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اختصاص جریان حدیث لاتعاد به اجزاء و شرایط خود نماز در بیان آیت الله شاهرودی هادی اسکندری 1 1,502 1-فروردين-1399, 02:16
آخرین ارسال: مَنْ راسُ مٰالِه الرّجاء
  نقد قول به جریان ربای معاوضی در نقود رائجه هادی اسکندری 0 892 27-بهمن-1398, 22:38
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نکته علمی:  برائت در شبهه موضوعیه نهی از صرف الوجود حسین بن علی 0 1,908 8-اسفند-1397, 01:05
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عدم جریان برائت عقلی و شرعی در شبهات مصداقیه تحریمیه حسین بن علی 1 2,204 6-اسفند-1397, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مساله جدید: دو شرط مهم برای اجرای برائت در موانع مومن 1 2,393 5-اسفند-1397, 11:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال:  آیا جریان استصحاب طهارت برای صحت نماز، اصل مثبت نیست؟؟ حسین بن علی 3 3,150 18-بهمن-1397, 12:40
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  اشکال:  عدم جریان اصلاله الجد در موارد حضور من یتقی منه مومن 0 2,166 3-دي-1397, 21:07
آخرین ارسال: مومن
  جریان قاعده سوق در مورد مسلمان غیر مقید مومن 0 1,873 30-آذر-1397, 19:38
آخرین ارسال: مومن
  جریان لا حرج در محرمات مومن 1 2,431 25-آذر-1397, 16:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان