امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرائنی از روایات و تواریخ قدماء بر اینکه معنای أمر فرمان نیست
#1
-         . فماذاتامرون در قرآن آمده است. أفغیر الله تامرونی؟ یکی از پیامبران خدا خطاب به کفار فرمود از من می خواهید که از غیر خدا پرستش کنم؟به معنای فرمان نیست.در تاریخ طبری هم آمده است که کتب مسلم بن عقیل الی الحسین علیه السلام یامره بالقدوم. یعنی یطلب منه. در کتاب غارات از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که یک گروهی بودند به نام بنی ناجیه که رییسشان ابتدا جزء طرفداران امیر المومنین بود و بعد شورش کرد و به قتل رسید. حضرت فرمودند که ابتدا او خیلی تند رو بود. یک روز به او گفتم که دو نفر با ما بیعت نکرده اند با آن ها چه کنیم؟ حضرت به او می فرمایند: فماذاتأمرنی به؟ قال (آن شخص می گوید) انی آمرک ان تدعو بهما فتضربهما؛ بعد حضرت می فرمایند: فعلمت انه لاورع و لا عقل؛
همانطور که می بینیم این امثله شاهدی است بر اینکه أمر از لحاظ لغوی به معنای امر کردن و فرمان دادن نیست و صرفا به معنای خواستن و طلب کردن است. این برداشت معنایی از این لفظ در برداشت از بسیاری از روایات راهگشا و تاثیر گذار است.
پاسخ
#2
(1-اسفند-1397, 00:21)سید رضا حسنی نوشته: -         . فماذاتامرون در قرآن آمده است. أفغیر الله تامرونی؟ یکی از پیامبران خدا خطاب به کفار فرمود از من می خواهید که از غیر خدا پرستش کنم؟به معنای فرمان نیست.در تاریخ طبری هم آمده است که کتب مسلم بن عقیل الی الحسین علیه السلام یامره بالقدوم. یعنی یطلب منه. در کتاب غارات از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که یک گروهی بودند به نام بنی ناجیه که رییسشان ابتدا جزء طرفداران امیر المومنین بود و بعد شورش کرد و به قتل رسید. حضرت فرمودند که ابتدا او خیلی تند رو بود. یک روز به او گفتم که دو نفر با ما بیعت نکرده اند با آن ها چه کنیم؟ حضرت به او می فرمایند:  فماذاتأمرنی به؟ قال (آن شخص می گوید) انی آمرک ان تدعو بهما فتضربهما؛ بعد حضرت می فرمایند: فعلمت انه لاورع و لا عقل؛
همانطور که می بینیم این امثله شاهدی است بر اینکه أمر از لحاظ لغوی به معنای امر کردن و فرمان دادن نیست و صرفا به معنای خواستن و طلب کردن است. این برداشت معنایی از این لفظ در برداشت از بسیاری از روایات راهگشا و تاثیر گذار است.
خیال می کنم برخی از این امثله ای که ذکر نموده اید به نحوی دیگر هم استفاده کردند و آن این که :
1- در تحقق امر علو و استیلاء شرط نیست چون مثلا حضرت مسلم علیه السلام نه علو داشته است نسبت به امام حسین علیه السلام و علی القاعده استیلاء هم نداشته .
2- امر متضمن لزوم است ولو لزوم غیر فقهی یعنی حضرت مسلم که امر کرد می خواست یک امر ضروری و لازم را به حضرت اعلام کند و یا ساحران ... بنابراین اگر شارع امر که به تناسب مقام تشریع  لزوم می شود لزوم فقهی بله اگر در مقام تشریع نباشد و مثلا در مقام ارشاد باشد می شود لزوم ارشادی یا ... .
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد مهدی منصوری 3 433 22-اسفند-1398, 22:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نگرشی به اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد در فقه مهدی منصوری 0 251 19-اسفند-1398, 13:11
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  جدلی بودن تمسک به «لا يَنالُ عَهْدِي الظّالِمِينَ» در روایات مهدی منصوری 0 245 8-اسفند-1398, 22:36
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نگاهی به علامیت صحت حمل بر معنای حقیقی و وابستگی آن بر معنای اراده شده مهدی منصوری 1 419 30-دي-1398, 21:18
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  کارائی حمل شایع صناعی در کشف معنای حقیقی مهدی منصوری 0 298 29-دي-1398, 22:52
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بررسی ظهور خصوص ذوالقرینه یا مجموع ذوالقرینه و قرینه در معنای مجازی مهدی منصوری 0 309 27-دي-1398, 17:04
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  وضع اسماء اشاره برای معنای واقع شده در طرف اضافه مهدی منصوری 3 685 25-دي-1398, 18:14
آخرین ارسال: خیشه
  وجود مفهوم شرط در صورت جزئی حقیقی نبودن معنای حرفی مهدی منصوری 2 726 22-آذر-1398, 21:50
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
  ثمره بحث از معنای حرفی در مورد امکان تمسک به هیئت مهدی منصوری 1 610 22-آذر-1398, 12:20
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  ثمره بحث از معنای حرفی در واجب مشروط و معلق مهدی منصوری 0 684 17-آذر-1398, 18:51
آخرین ارسال: مهدی منصوری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان