امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرائنی از روایات و تواریخ قدماء بر اینکه معنای أمر فرمان نیست
#1
-         . فماذاتامرون در قرآن آمده است. أفغیر الله تامرونی؟ یکی از پیامبران خدا خطاب به کفار فرمود از من می خواهید که از غیر خدا پرستش کنم؟به معنای فرمان نیست.در تاریخ طبری هم آمده است که کتب مسلم بن عقیل الی الحسین علیه السلام یامره بالقدوم. یعنی یطلب منه. در کتاب غارات از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که یک گروهی بودند به نام بنی ناجیه که رییسشان ابتدا جزء طرفداران امیر المومنین بود و بعد شورش کرد و به قتل رسید. حضرت فرمودند که ابتدا او خیلی تند رو بود. یک روز به او گفتم که دو نفر با ما بیعت نکرده اند با آن ها چه کنیم؟ حضرت به او می فرمایند: فماذاتأمرنی به؟ قال (آن شخص می گوید) انی آمرک ان تدعو بهما فتضربهما؛ بعد حضرت می فرمایند: فعلمت انه لاورع و لا عقل؛
همانطور که می بینیم این امثله شاهدی است بر اینکه أمر از لحاظ لغوی به معنای امر کردن و فرمان دادن نیست و صرفا به معنای خواستن و طلب کردن است. این برداشت معنایی از این لفظ در برداشت از بسیاری از روایات راهگشا و تاثیر گذار است.
پاسخ
#2
(1-اسفند-1397, 00:21)سید رضا حسنی نوشته: -         . فماذاتامرون در قرآن آمده است. أفغیر الله تامرونی؟ یکی از پیامبران خدا خطاب به کفار فرمود از من می خواهید که از غیر خدا پرستش کنم؟به معنای فرمان نیست.در تاریخ طبری هم آمده است که کتب مسلم بن عقیل الی الحسین علیه السلام یامره بالقدوم. یعنی یطلب منه. در کتاب غارات از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که یک گروهی بودند به نام بنی ناجیه که رییسشان ابتدا جزء طرفداران امیر المومنین بود و بعد شورش کرد و به قتل رسید. حضرت فرمودند که ابتدا او خیلی تند رو بود. یک روز به او گفتم که دو نفر با ما بیعت نکرده اند با آن ها چه کنیم؟ حضرت به او می فرمایند:  فماذاتأمرنی به؟ قال (آن شخص می گوید) انی آمرک ان تدعو بهما فتضربهما؛ بعد حضرت می فرمایند: فعلمت انه لاورع و لا عقل؛
همانطور که می بینیم این امثله شاهدی است بر اینکه أمر از لحاظ لغوی به معنای امر کردن و فرمان دادن نیست و صرفا به معنای خواستن و طلب کردن است. این برداشت معنایی از این لفظ در برداشت از بسیاری از روایات راهگشا و تاثیر گذار است.
خیال می کنم برخی از این امثله ای که ذکر نموده اید به نحوی دیگر هم استفاده کردند و آن این که :
1- در تحقق امر علو و استیلاء شرط نیست چون مثلا حضرت مسلم علیه السلام نه علو داشته است نسبت به امام حسین علیه السلام و علی القاعده استیلاء هم نداشته .
2- امر متضمن لزوم است ولو لزوم غیر فقهی یعنی حضرت مسلم که امر کرد می خواست یک امر ضروری و لازم را به حضرت اعلام کند و یا ساحران ... بنابراین اگر شارع امر که به تناسب مقام تشریع  لزوم می شود لزوم فقهی بله اگر در مقام تشریع نباشد و مثلا در مقام ارشاد باشد می شود لزوم ارشادی یا ... .
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مناقشه در کلام آخوند خراسانی مبنی بر حمل روایات ترجیح بر استحباب سید رضا حسنی 0 142 7-ارديبهشت-1398, 15:13
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  احتمالات مراد از «المجمع علیه» در روایات باب تعارض سید رضا حسنی 0 142 30-فروردين-1398, 18:17
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اشکال به مرجحیت «أحدثیت» مستفاد از برخی روایات سید رضا حسنی 0 134 30-فروردين-1398, 18:12
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  معنای تخییر فقهی و اصولی و فرق آن ها سید رضا حسنی 0 185 17-اسفند-1397, 19:21
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  معنای دقیق جریان مقدمات حکمت سید رضا حسنی 6 588 27-بهمن-1397, 11:21
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نکته علمی  اجمال روایات به دو بیان فنی مهدی منصوری 1 834 11-بهمن-1396, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شک محصل غرض مجرای احتیاط نیست فرهادی 0 2,075 7-اسفند-1393, 23:06
آخرین ارسال: فرهادی
  در تحریم معلوم ، عدم احراز عصیان کافی نیست م. مظفری 0 2,191 25-اسفند-1392, 11:04
آخرین ارسال: م. مظفری
  نتیجه انسداد حجیت مطلق ظن نیست یا علی 0 3,041 8-اسفند-1391, 12:57
آخرین ارسال: یا علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان