امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرائنی از روایات و تواریخ قدماء بر اینکه معنای أمر فرمان نیست
#1
-         . فماذاتامرون در قرآن آمده است. أفغیر الله تامرونی؟ یکی از پیامبران خدا خطاب به کفار فرمود از من می خواهید که از غیر خدا پرستش کنم؟به معنای فرمان نیست.در تاریخ طبری هم آمده است که کتب مسلم بن عقیل الی الحسین علیه السلام یامره بالقدوم. یعنی یطلب منه. در کتاب غارات از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که یک گروهی بودند به نام بنی ناجیه که رییسشان ابتدا جزء طرفداران امیر المومنین بود و بعد شورش کرد و به قتل رسید. حضرت فرمودند که ابتدا او خیلی تند رو بود. یک روز به او گفتم که دو نفر با ما بیعت نکرده اند با آن ها چه کنیم؟ حضرت به او می فرمایند: فماذاتأمرنی به؟ قال (آن شخص می گوید) انی آمرک ان تدعو بهما فتضربهما؛ بعد حضرت می فرمایند: فعلمت انه لاورع و لا عقل؛
همانطور که می بینیم این امثله شاهدی است بر اینکه أمر از لحاظ لغوی به معنای امر کردن و فرمان دادن نیست و صرفا به معنای خواستن و طلب کردن است. این برداشت معنایی از این لفظ در برداشت از بسیاری از روایات راهگشا و تاثیر گذار است.
پاسخ
#2
(1-اسفند-1397, 00:21)سید رضا حسنی نوشته: -         . فماذاتامرون در قرآن آمده است. أفغیر الله تامرونی؟ یکی از پیامبران خدا خطاب به کفار فرمود از من می خواهید که از غیر خدا پرستش کنم؟به معنای فرمان نیست.در تاریخ طبری هم آمده است که کتب مسلم بن عقیل الی الحسین علیه السلام یامره بالقدوم. یعنی یطلب منه. در کتاب غارات از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که یک گروهی بودند به نام بنی ناجیه که رییسشان ابتدا جزء طرفداران امیر المومنین بود و بعد شورش کرد و به قتل رسید. حضرت فرمودند که ابتدا او خیلی تند رو بود. یک روز به او گفتم که دو نفر با ما بیعت نکرده اند با آن ها چه کنیم؟ حضرت به او می فرمایند:  فماذاتأمرنی به؟ قال (آن شخص می گوید) انی آمرک ان تدعو بهما فتضربهما؛ بعد حضرت می فرمایند: فعلمت انه لاورع و لا عقل؛
همانطور که می بینیم این امثله شاهدی است بر اینکه أمر از لحاظ لغوی به معنای امر کردن و فرمان دادن نیست و صرفا به معنای خواستن و طلب کردن است. این برداشت معنایی از این لفظ در برداشت از بسیاری از روایات راهگشا و تاثیر گذار است.
خیال می کنم برخی از این امثله ای که ذکر نموده اید به نحوی دیگر هم استفاده کردند و آن این که :
1- در تحقق امر علو و استیلاء شرط نیست چون مثلا حضرت مسلم علیه السلام نه علو داشته است نسبت به امام حسین علیه السلام و علی القاعده استیلاء هم نداشته .
2- امر متضمن لزوم است ولو لزوم غیر فقهی یعنی حضرت مسلم که امر کرد می خواست یک امر ضروری و لازم را به حضرت اعلام کند و یا ساحران ... بنابراین اگر شارع امر که به تناسب مقام تشریع  لزوم می شود لزوم فقهی بله اگر در مقام تشریع نباشد و مثلا در مقام ارشاد باشد می شود لزوم ارشادی یا ... .
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 61 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نسبت روایات عرض با روایات نهی از تفسیر Payam_Khajei 0 70 21-بهمن-1402, 22:14
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  مقصود از روایات ناهی از تفسیر قرآن به رأی Payam_Khajei 0 71 21-بهمن-1402, 21:25
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 142 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام بحوث در مورد روایات نهی از رجوع به قرآن Payam_Khajei 0 58 19-بهمن-1402, 00:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 149 18-بهمن-1402, 00:37
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 266 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 253 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نقد کلام علامه طباطبایی مبنی بر اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند محمودی 10 1,078 21-بهمن-1401, 18:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد "تفصیل بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم" موحدی اصل 0 332 15-آذر-1401, 12:21
آخرین ارسال: موحدی اصل

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان