امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: دو شرط مهم برای اجرای برائت در موانع
#1
استاد شهیدی در درس خارج فقه 29 بهمن فرمودند: برای اجرای برائت در موانع دو شرط مهم وجود دارد که ثمرات متعددی بر آن مترتب است.

شرط أول این است که: متعلّق نهی ضمنی در واجب، فعل مستقل مکلف باشد و وصف عدمی نباشد: اگر وصف عدمی در واجب باشد بازگشت به شرط دارد مثل «توضّأ بماء لیس بنجس» که در اینجا در فرض شک در نجاست و طهارت آب، به نظر ما قاعده اشتغال جاری می شود؛ زیرا تکلیف معلوم است و شک داریم وضوء با آبی که طهارت آن را احراز نکرده ایم مصداق «وضو با آبی که نجس نیست» هست یا نه که باید احتیاط کنیم. ولی اگر بگوید «صل و لاتلبس ما لایؤکل لحمه فی أثناء الصلاه» برائت جاری می شود.
شرط دوم این است که: در مانعیّت موجود شک کنیم یعنی ندانیم آنچه هست آیا متصف به مانعیت است یا نه ببه عبارت دیگر اتصاف به حرام گوشت بودن مثلا حیث تعلیلیه مانعیت است که در آن شک داریم. اما اگر شک در وجود مانع باشد برائت جاری نمی شود مثلا در «صل و لاتقهقه فی صلاتک» اگر در وجود قهقهه شک کنیم که دیگر مجرای برائت نخواهد بود. بله اگر فعلی از ما صادر می شود و نمی دانیم متّصف به قهقهه بودن می باشد یا نه، برائت از مانعیّت این فعل جاری می شود ولی اگر ندانیم قهقهه قطعیه از من صادر می شود یا نه دیگر در مانعیّت شک ندارم بلکه در وجود مانع شک دارم و برائت از مانعیّت جاری نخواهد شد.
 
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
(3-اسفند-1397, 18:41)مومن نوشته: استاد شهیدی در درس خارج فقه 29 بهمن فرمودند: برای اجرای برائت در موانع دو شرط مهم وجود دارد که ثمرات متعددی بر آن مترتب است.

شرط أول این است که: متعلّق نهی ضمنی در واجب، فعل مستقل مکلف باشد و وصف عدمی نباشد: اگر وصف عدمی در واجب باشد بازگشت به شرط دارد مثل «توضّأ بماء لیس بنجس» که در اینجا در فرض شک در نجاست و طهارت آب، به نظر ما قاعده اشتغال جاری می شود؛ زیرا تکلیف معلوم است و شک داریم وضوء با آبی که طهارت آن را احراز نکرده ایم مصداق «وضو با آبی که نجس نیست» هست یا نه که باید احتیاط کنیم. ولی اگر بگوید «صل و لاتلبس ما لایؤکل لحمه فی أثناء الصلاه» برائت جاری می شود.

آنطور که بنده از کلام مذکور فهمیدم در واقع استاد شهیدی حظه الله بین تعبیر «توضأ بما لیس بنجس» و تعبیر «توضا بماء و لا توضاء بماء نجس» فرق می گذارند چون اولی بازگشت به شرطیت عدم داشته و دومی به مانعیت وجود و حال آن که پر واضح است که عرف بین این دو تعبیر هیچ فرقی نمی بیند و عمده در کشف این که چه چیزی شرط است و چه چیزی مانع است اتناسات حکم و موضوع است و تفاوت در تعابیر چندان تاثیری در مطلب ندارد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) Payam_Khajei 1 37 6-اسفند-1402, 20:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 622 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت محمد رضایی 11 2,672 19-بهمن-1401, 18:42
آخرین ارسال: محمد رضایی
  تاملی در اجرای حدود توسط فقیه محمد رضایی 0 402 19-بهمن-1401, 18:36
آخرین ارسال: محمد رضایی
  استدلال به آیه نفر برای اثبات وجوب تعلیم جاهل علی کریمیان 0 189 15-آذر-1401, 14:16
آخرین ارسال: علی کریمیان
  چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ حسین بن علی 0 550 23-آبان-1399, 21:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 602 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  نقد قول به عدم ثبوت ولایت وضعیه برای ائمه معصومین علیه‌السلام هادی اسکندری 0 1,028 7-بهمن-1398, 12:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  ثبوت ولایت وضعیه برای فقیه در نظر مرحوم امام هادی اسکندری 0 1,191 7-بهمن-1398, 12:42
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مساله جدید: حج رفتن برای زنی که برای سفر حج مجبور به کشف حجاب است؟؟!! حسین بن علی 2 2,089 1-آذر-1398, 10:22
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان